Sõitsime uue Dacia Dusteriga ja märkasime, et maastikul tunneb see sõiduk end paremini kui maanteel. Muide, kas teate huvitavat fakti: Dacia disainiosakonna juht tuli sinna Aston Martini juurest?
Kunagi 1996. aastal olin koos tuttava Ameerika Hääle ajakirjaniku ja tema tuttava jõukuriga, kellele kuulus midagi sellist, et „53. maantee ääres 53 kiirtoidurestorani“. Istusime Tallinna linavalitsuse all olnud Roosikrantsi restoranis, mille spetsialiteet oli erinevad toolid, lisaks alustas sealt oma Eesti teekonda vahva meisterkokk Emmanuel Wille. Aga mitte sellest ei tule jutt. Restoraniaknast paistis möödavurav autopark ja jõukur juhtis tähelepanu sellele, et sõidukid on teil Eestis ikka väga korralikud. Maarjamaa autopark tervikuna ei olnud toona midagi erilist, kasutatud autod Saksast ja Soomest, aga teadagi – erisused paistavad halli massi seest hästi välja. Tänagi näeb aknast vahvaid autosid, tänagi on Balti riikide autopark oma värskuselt Euroopa Liidu riikide pingereas tagaotsas, kuigi – keskmine vanus on 4 aasta ümber.

Ontlik uus Dacia Duster mahub 20 000 sisse
Me oleme oma elujärge veerand sajandiga oluliselt parendanud ja saame enesele uusi autosid osta. Need lähevad aga tasapisi kallimaks, aga võibolla ei mõjuta liisingu kuumakse mõnekümne eurone kallinemine otsust osta sõiduk, mis esimestel kasutusaastatel vajab vaid kütust, õli ja rehve . Alternatiiv on osta sama raha eest neli aastat vana ja 100 tuhat läbinud sõiduk

Olen viimase aasta jooksul proovinud kõiki Dacia uusautosid ja kinnitan, et selle raha eest on siin autot küll ja veel. Viimati proovitud Dacia Dusteri alghind Essential varustustaseme korral mahub 14 000 sisse, aga see, kes on autosalongis omale uut autot kokku klapitanud teab, et alghinna eest kõik soovid ei täitu. Pigem mahub ontlik uus Dacia Duster 20 000 sisse.

Autoostajad on linnamaasturi lainel
Meie kasutada oli automaatkastiga Dacia Duster Prestige 1,3 TCe, millel hobujõude tervelt 150. Duster on tuntud nelikveolise autona, kuid meie käsutuses olnut vedasid vaid esirattad. Uute autode ostjaskond on häälestanud end linnamaasturi-lainele ja nii kaovad tasapisi sedaanid ja ka universaalid. Kokkuhoiu huvides ongi linnadžiibid esiveoga ja tõsi, ega linnas ju pole vajadust nelja vedava ratta järele. Automaatkasti austajaile on nukker sõnum, et 4×4 Dusterit saab täna vaid manuaalkastiga.

Sõitsime 700 kilomeetrit, peaasjalikult Tartu maanteel, metsa vahel ja pöörasime ka heinamaale. Bensiini kulus keskmiselt 6,3 liitrit. Kliirens 21 cm lubab seenemetsa teedel ukerdada, andes kindluse, et põhja alt ei kosta kolkse. Ma olen tähele pannud, et kõik lühema teljevahega maasturid ja maasturilaadsed autod „tunnevad“ end maastikul paremini kui asfaldil. Nii oli see aastaid tagasi proovitud VAZ 2121 Nivaga ja nii on see ka Dusteriga. Tegelikult tahaks neid kaht autot maastiku võrrelda!

Lisaks 1,3 liitrisele on valikus ka liitrine bensiinimootor, mis arendab 90 hj ja 115 hj arendav 1,5 liitrine diiselmootor. Kes tahab vähem kütust kulutavat diislit, peab välja käima vähemalt 21 000 eurot.
Dacia kujustus läheb iga uue mudeliga ägedamaks. Nii on ka 2022. aasta Dusteriga – esivõre, auto kujustusjooni järgivad Y-triibud LED tuledes, auto kõhualuse džiibilaadseks muutumine, uudse Y-kujustusega LED-tagatuled.

Disainiboss tuli Aston Martini juurest
Mis meeldis? Auto kuju ja disainielemendid tervikuna, ilus värv, parajalt võimas mootor, metsas ja heinamaal sõit, infolusti osakond keskkonsoolis, raadio juhtimine. Kütusekulu on ka väike.
Mis tekitas nurinat? Dacia Duster on pigem linnade-maakohtade vahel liiklemiseks, maantee 120 km/h jaoks tahaks pikema teljevahega autot, ma ei osanud istet enesele mugavaks keerata, õlad jäid kuidagi õhku. Aga harjus ära. Ja käigukast tõstis pöörded enne käiguvahetust liiga kõrgeks. Vähemasti nii tundus mulle kui DCEdele ja CVTdele kõõrdi vaatajale.
Dacia Dusterit peetakse selle automargi imago muutjaks. Dacia on tänavu poole aastaga Eestis registreeritud uute autode seas kümnendal kohal peale Mercedes-Benzi ja BMWd. Veel huvitavaid uudiseid – Dacia disainibossiks sai mullu Miles Nürnberger, kes tuli sinna peale 14 aastast tööd Aston Martini juures.