Elektri-tarbesõidukeid veel ei ihaldata

Tarbesõidukite kasutajad valivad sõiduki brändi, tehniliste omaduste ja praktilisuse järgi ning hindavad nende vastupidavust. Elektri-tarbesõidukeid veel ei ihaldata ja heitmete kogusele suurt tähelepanu ei pöörata. Määrav on ka hind, kuid töötajate rahulolu nimel ollakse ka valmis rohkem maksma.

Volkswageni tarbesõidukite divisjon uuris koostöös Wroomeriga tarbesõidukeid igapäevaselt kasutavatelt ettevõtetelt sõiduki soetamise valikukriteeriume, automaatkäigukasti kasutamist, suhtumist heitmetesse ja hoiakut seoses elektrisõidukitega.

DeLaval on mõelnud hübriidide peale

Mehis Astok, farmiseadmetega tegeleva firma DeLaval tehnikajuht räägib, et sõidukeid valides on kaalutud Volkswagenit, Mercedes-Benzi, samuti on autopargis mõned Fordid. Astok ütleb, et piimatootmine ei seisku kunagi, farmiseadmete hooldus käib aastaajast sõltumatult seitse päeva nädalas ööpäevaringselt. Sellistes tingimustes peab tarbesõiduk “kapotti tõstmata” sõitma hooldusest hoolduseni vähemalt 30 000 kilomeetrit.

Sel aastal muretsetakse 10 uut sõidukit ja võetakse suund automaatkäigukastidele, see on sõidumugavust eelistavate autojuhtide palve. Brändi kõrval on DeLavalis sõiduki valikukriteeriumid pidamiskulud (TCO), juhtide turvalisus ja hoolduse kättesaadavus.

Tehnikajuhi sõnul tuli Volkswagen Transporteritel ja Mercedes-Benz Vitodel nihutada sõitjate- ja kaubaruumi vahesein tahapoole, et juhid paremini rooli taha mahuksid.

Elektriautosid ei ole DeLavalis plaani võetud, sest vahemaad on pikad ja “auto laadimise ajal jäävad lehmad lüpsmata”. Küll on aga mõeldud hübriidide peale.

Sõidukeid peetakse DeLavali autopargis 3-5 aastat, kolme aastaga suudetakse garantii piirile jääda, viiega jõutakse 200 tuhandese läbisõiduni ja ongi aeg sõidukid liisinguandjale tagastada.

Elektrisõidukiga tahaks 50 kilomeetrit sõita

Matis Taltsi, Kompressorikeskuse müügijärgse teeninduse konsultandi sõnul hinnatakse sõidukite valikul esmalt tehnilisi näitajaid ja praktilisust, siis ülalpidamiskulusid ja alles kolmandaks hinda. Sõiduki heitmete kogusele suurt tähelepanu ei pöörata.

Käigukastide valikut kommenteerides ütleb ta: “Automaatkastile ei ole me mõelnud, samuti ei meenu, et seda küsitud oleks. Põhjust ei oskagi öelda, ju on alati manuaalikastiga autodest piisanud. Tõenäoliselt oleks ka hinnad mõni tuhat eurot kallimad, mis protsentuaalselt tõstab auto hinda märgatavalt.”

Kompressorikeskuses peetakse silmas sõidukite praktilisust, et lisaks kaubaruumi suurusele oleks salongis mugav viibida.

“Lisaks Caddydele on meie autopargis ka kolm suuremat kaubikut, kaks Peugeot Experti ning üks Toyota Proace. Maanteesõitu on palju ja autodes peab olema käed-vabad süsteem ning püsikiirusehoidja,” räägib Talts.

Taltsi sõnul ei vaadata ostuprotsessis eri mudelite võrdlusel veel mootori ökonoomsust. Ta usub, et suures plaanis on sarnaste autode näitajad piisavalt võrreldavad, mistõttu mängivad ülejäänud omadused olulisemat rolli.

Elektrisõidukid valitaks, kui saaks ühe laadimisega sõita minimaalselt 400-500 km. “Meie autod sõidavad üle Eesti, alustades Tallinnast, Tartust, Jõhvist või Saaremaalt ja mõnel päeval võib mitme kliendi külastamise kilometraaž olla 400 km. Kui nii palju saaks sõita, siis peaks arvutama, millise ostuhinna korral asi end ära tasub,” ütleb Matis Talts.

Suruõhu- ja vaakumtehnika lahendustega tegeleva Kompressorikeskuse autopargis on 10 tarbesõidukit. Nad vahetatakse välja liisinguperioodi lõppedes, kui läbisõidud on 100 000 km juures, garantii läbi ning autod võivad hakata suuremaid kulutusi nõudma.

Oodatakse laadimispunktide arvu kasvu

City Kliima juht Kaisa Valtri ütleb, et tarbesõidukite valikul lähtutakse tööks vajalikest tehnilistest näitajatest ja ülalpidamiskuludest. Pööratakse suurt tähelepanu ka selle inimese soovidele, kes hakkab sõidukit kasutama.

“Meie hooldusosakonna autopark sai mullu täiendust nelja Volkswageni tarbesõidukiga ning selle aasta alguses on lisandumas veel üks. Kaubikute ja busside kaubaruumid on korralikult läbi mõeldud, vooderdatud ning vastavalt töö iseloomule on seal riiulid, balloonide kastid,” räägib Valtri

Müügimeeskond sõidab Škoda Octavia Combidega, millest kaks kasutavad CNGd. Osad neist on automaat, osad manuaalkäigukastiga.

Energiatõhususe ja heitgaaside teemale ei ole City Kliimas sügavamalt mõeldud, aga kuna kõik sõidukite valmistajad liiguvad normide karmistamise suunas, on keeruline valikut teha. Ka elektriautodele ei ole veel mõeldud, aga mõeldaks, kui tulevikus saaks täiendust laadimispunktide arv ning laadimiskiirus kasvaks.

Hooldusosakonna sõidukitel on aastas suurim läbisõit, päevas külastatakse mitmeid kliente. Vahel sõidetakse marsruudil Tallinn-Pärnu-Tartu-Tallinn. Esimesed Volkswageni tarbesõidukid saadi kätte möödunud aasta keskel ning detsembris oli ühel juba 30 000 korraline hooldus.

City Kliima vahetab tarbeautosid liisinguperioodi lõppedes, aga roll on läbisõidul ja üldisel seisukorral. Ettevõttel on kasutusel ka üks tarbesõiduk aastast 2008, see pole siiani suuri väljaminekuid nõudnud ja nii ei ole teda välja vahetatud. Kliimaseadmete ja küttesüsteemidega tegeleva City Kliima autopargi suurus 12 autot.

 

Related posts