Forester e-Boxer ehk elektrifitseeritud Subarute tulemine

Subaru Forester on auto, mida pole suure tõenäosusega vaja kellelegi tutvustada. Esimese põlvkonna Forester jõudis müügile juba 1997. aastal ning tänaseks on metsahõngulise nimega autosid valmistatud ligi 4 000 000. See teeb Foresterist läbi aegade enim müüdud Subaru mudeli maailmas. Eestis juhib seda tabelit Outback, ent ka Forester on Eestis oma 4000 liikvel oleva isendiga vägagi populaarne auto. Ja nii ei ole Forester ka minu huviorbiidist kaugelt mööda käinud. Mäletan ühte aastatetagust Soomes peetud off-road proovisõidu üritust, kus toonane uus Forester end maastikul sedavõrd kindlalt tõestas, et paljudel jagus imestamist küllaga. Sellised on head üritused. Esinduse ees kilest välja kooritud proovikaga raskele maastikule ei lähe ja nii jääb pressikal kuuldud maastikusuutlikuse jutt vaid mällu hõljuma. Aga kui on vaja maastikusuutlikkuse kiidulaulu tõestada ning see sealjuures ka sedavõrd jõuliselt välja kanda – on seesugused sõidusündmused hädavajalikud. Toonane maastikuharjutus on tänaseni eredalt meeles.

Moodne aeg ja karmid regulatsioonid sunnivad muutustega kaasas käima ning paremale ja puhtamale tulevikule panustama. Seetõttu kadusid Euroopa tänavapildist uued diiselmootoritega Subaru mudelid juba mõni aasta tagasi. Ent areng pole piirdunud vaid sellega. Nüüd oli ka Subarul päramine aeg tulla turule hübriidautoga ning uue Foresteri näol ongi tegemist esimese hübriid-Subaruga Euroopas.

Tagaosa on rabavalt kaasaegne

Kui eelmised paar Foresteri generatsiooni olid oma välimuse poolest suhteliselt sarnased, siis uus astub julgelt sellest valemist välja ning rabab esimese hooga oma kaasaegsusega. Seda just peamiselt auto tagaosa disaini silmas pidades. Auto esimene ots on endiselt äratuntavalt Subarulik, ent eelnevatega võrreldes madalam, pikem, laiem ja suurema teljevahega kere lubab auto tagumise osa disainis hoopis uued suunad võtta. Tulemus on värske, põnev ning eelnevate mudelitega võrreldes kindla peale kaasaegsem. Tõsi, minu silma jaoks on uuema „pehmema“ joonega Forester kaotanud osa oma karmi ja meheliku maasturi sarmikusest ja konkreetsusest. Aga see on pelgalt minu arvamus ning uus disain peabki inimestes erinevaid emotsioone tekitama. Positiivne on selle kõige juures aga, et uus disain paneb mõtted uitama ning hoiab meelesensorid meeldivalt erksatena.

Tagumiste uste juurest leiab kaks väga positiivset asja. Esiteks avanevad tagumised uksed peaaegu 90 kraadise nurga alla, muutes autosse sisenemise ning väljumise mugavaks. Kaubanduskeskuste ja parklate kitsastel parkimiskohtadel tasub selliste lennukate ustega igaks juhuks ikkagi ettevaatlik olla. Teiseks katavad uksed lävepakkusid. Seesugune lahendus kannab endas puhaste püksisäärte ja kleidiäärtega sisenemisel ja väljumisel hindamatult suurt rolli ning peaks kuuluma kõikide autode puhul standardisse.

Proovisõiduk karjus “karvasemate” rehvide järele

Hoolimata madalamast profiilist, pole uus Forester kaotanud oma maastikusuutlikust. Nelikvedu on enduselt põhivarustuses ning korralik 220 mm kliirensiga mudeli läbivusvõimet on tänu edasiarendatud X-Mode maastikurežiimile veelgi parendatud. Siinkohal tuleb tõdeda, et proovisõiduauto „karjus“ veidi karvasemate rehvide järele. Suurema mustriga rehvid oleks kogu maastikusuutlikule kuvandile kõvasti juurde andnud. Mustast plastist koopaääred ning kerekaitsedetailid mõjusid aga igati pädevalt. Oma klassi suurima laadimisava kattev elektriline tagaluuk avaneb nüüd kaks korda kiiremini, võimaldades seiklejal autosse kiirelt ja mugavalt magama heita. Istmed alla, madrats maha ning turvaline ja mugav ööbimiskoht ongi kibekiirelt olemas.

 

Uus platvorm teeb auto vaiksemaks

Tänu kasvanud mõõtmetele on auto ruumikus ja mugavus teinud suure hüppe ning lisaks eelnevale on uus Forester kõigi aegade kõige turvalisem Subaru. Vähenenud on auto müratase ning kirjade järgi on tegemist oma klassi ühe vaikseima autoga. Seda paljuski tänu uuele platvormile, mida on hetkel asunud jagama nii Forester kui ka XV.

Salong on äratuntavalt Subarulik ning kõik vajalikud nupud ja kangid on oma õigetel ja tuttavatel kohtadel. Uue lisana on Foresteris esmakordselt nö „ema“ funktsioon. Keskkonsooli ülemisel äärel peidab end tumeda klaasi taga hulk andureid, mis juhi tegevusel ja olekul silma peal hoiavad. Ja kui unustad end unistama või niisama tähelepanu mujale suunama, saad kohe läbi vastava märgutule riielda. Foresteri näotuvastus ja juhijälgimise süsteem töötavad hämmastavalt hästi ning annavad endalegi väga vähese ajaga (piinliku) ülevaate, mida sa tegelikult roolis teed või siis ei tee. Kõnealune süsteem on antud segmendis ainulaadne ning toimib paljuski ka mõnusa mugavuslisana – näotuvastus laseb autosse istudes ka mälufunktsioonidesse talletatud istmeasendi ja muud seaded automaatselt paika keerata.

Tagaistujatel on meeletult jalaruumi ning avarust. Viimasele efektile aitas proovisõiduautos kaasa ka hiiglaslik katuseluuk, avades tagaistujatele ümbritseva maailma hoopis suuremas mastaabis, kui külje ning esiakendest avanev vaade seda kunagi võimaldada suudaks. Esimesed istmed on mugavad ning nagu juba eelnevalt mainitud, leiab kõik vajalikud nupud ja kangid ilma suurema vaevata üles.

Subarule omaselt on auto varustus rikkalik juba baastasemelt alates. Põhivarustusse kuuluvad automaatkast, pidev nelikvedu, EyeSight juhiabisüsteemid, e-BOXER hübriidajam, LED esituled, Apple CarPlay / Android Auto valmidus, tagaoleva sõiduki tuvastus, pimenurgaandurid ning automaatne tagurduspidur!

Kütusekulu on langenud 10 protsenti

Hübriidautod kipuvad veidi omamoodi sõidukogemusega olema. Olgu selleks siis akudest tulenev (tavamudeliga võrreldes) raskuskeskme erisus, mõningane veider kurvides läbivajumine või mõni muu iseäralik eripära. Forester tundus aga auto, nagu auto ikka. Kui jätta välja külma mootoriga startides mõningane „hoo kogumine“ ning üsna pikka aega suurematel pööretel sõitmine. Mootori soojenedes kadus seesugune eripära ning edasi läks sõit muretus võtmes. Uue Forester-hübriidi akud on peidetud pagasiruumi põhja alla, elektrimootor asub käigukasti küljes ning raskuskese on paljuski tänu madalamale kerele, e-Boxer mootorile ning uuele platvormile viidud allapoole. Uus platvorm annab niigi eeskujulikult jäiga raamiga autole jäikust ja sõidudünaamikat veelgi juurde.

e-Boxer on kombinatsioon 2-liitrisest otsepritsega boksermootorist, käigukasti integreeritud elektrimootorist ning Subaru sümmeetrilisest nelikveost. e-Boxer hübriidsüsteem annab autole suurema võimsuse ja madalama Co2 ning kütusekulu. Eelmise mudeliga võrreldes kasvas võimsus +11% (150 vs 167 hj), kombineeritud pöördemoment +30% (198 vs 259 Nm) ning kütusekulu langes -10%. Kompromisse ei tehta ka pukseerimisvõime arvelt. Elektrifitseeritud Foresterile võib sappa ühendada kuni 1870kg haagise ning see on väga eeskujulik tulemus.

Manööverdamisele, parkimisele ja maastikul sõitmisele aitavad kaasa erinevad andurid ning kaamerad. Halvematel teedel ja porisemal või tolmusemal maastikul sõites kulub marjaks ära pesufunktsiooniga tagurduskaamera. Samuti on suureks abiks peeglikaamerad, mis lubavad auto kõrval toimuval silma peal hoida.

Seega, uus Forester on uuema, värskema ning kaasaegsema välimusega seesama tuttav, ent iseenda parem (hübriid)versioon. Auto välimuse tajumine ja meeldimine ning sõiduki kasutusala ja rajavalikud on igal inimesel personaalsed, ent mina keeraks uuele Foresterile kõhklemata veidi karvasemad rehvid alla, katusetelgi katusele, tõstaks matkatoolid ja -lauad koos priimusega pagasiruumi ning võtaks suuna sinna, kuhu hing ja süda just parasjagu kutsuvad. Üks on kindel – suutlikkuse ja praktilisuse taha ei jää midagi!

Related posts