GTI, sumpsid ja ekspertiisid

Janek Luppin on ametis firmas nimega Lettore, mis tegeleb tehniliste uuringute ja ekspertiisidega. Ehk et – kui kindlustusse tuleb klient ja kaebab, et talle sõideti otsa ja nõuab hüvitamist, siis kindlustusfirma kahtluse korral selgitab Lettore välja, kuidas asjad olid.

Ühel päeval, kui Luppinil ekspertiisidest puhkust oli vaja võtta, soetas ta VW Golf GTI ja kimas Slovakkiasse. Aga lugege ise!

Mis te Lettores peale ekstpertiiside veel teete?

Üks osa meie tööst on akustikamaailm: katsestendid ja erisummutid.  Summutite maailmas liigutakse niiöelda villavabade lahenduste suunas, kus summuti sees olevat absorbeerivat materjali asendavad mikropiludega teraselemendid. Selline lahendus saastab loodust vähem ning summuti töövõime püsib pikema aja sarnane. Samuti võimaldab see paindlikumalt disainida meeldivamat helipilti, auto urin-põrin saab mahedam või jõulisem vastavalt vajadusele. 

Uurite ka kahjujuhtumeid?

Kahjujuhtumite uuringu eesmärgiks oleme seadnud selle, et selgitada välja kuidas sarnaseid juhtumeid tulevikus ära hoida seda nii liikluses kui ka masinaid kasutades.

Tuleb sulle mõni eriti küüniline kindlustuspettus meelde?

Kindlustuspettuste uuring on väga delikaatne teema. Lõbusa seigana meenub üks liiklusõnnetus, kus kannatanuna osalenud “täiesti korras” luksussõiduki mootoril puudus nukkvõllide ajamikett ja esitatud seletused töökorras mootori korrektsest toimimisest ja auto liikumisest olid põhjendatavad vaid müstiliste protsessidega.

Oled ka ise avariis osalenud?

Jah, olen kõrvalistujana kogenud õnnetust, kus surm oli 0,1…0,2s kaugusel. Vihmasel suvepäeval sõitsime kunagise kolleegiga jutuhoos ning hajunud tähelepanuga sõiduautoga maanteele autorongile ette. Päästis see, et löök tuli raskuskeskmest kaugemal olevasse tsooni ja
autorong paiskas pöörleva sõiduauto eemale.

Mis su lemmikautod on?

Minu lemmikud automaailmast pärinevad  80-ndate lõpuaastatest. Nendeks on Peugeot 205GTI, Porsche 911 Carrera 2 ja Lancia Delta HF integrale. Mul on olnud õnn neid kõiki hobiautodena erineval ajaetapil pidada ja olen nendega väga rahule jäänud.

Kui autod maailmast otsa saavad?

Kui autod maailmast ühel päeval otsa lõppeksid, siis tegeleksin hea meelega jalgratastega. 80-ndate aastate terasraamiga Itaalia sportrattad on minu jaoks samuti kireteema.

Aga räägi nüüd Wroomeri lugejaile GTIga tehtud Slovakkia tripist!

Ma ei oska üheselt öelda,  mis oli peamine põhjus, miks sai VW Golfide seast aastavahetuse paiku valitud uueks sõiduvahendiks just GTI.  Ilmselt olid otsuse taga retrohõngulised ruudulise mustriga istmed ja Ferrari Testarossa külgmistele õhukogujate stiilis naljakad ribid eesmiste udulaternate ümber, mis selle auto puhul koheselt silma hakkasid.  Kui auto oli juba emotsiooni põhjal ära tellitud, tabasin ennast korra mõttelt: huvitav, ma ei teinud isegi proovisõitu ja järsku ta sõiduomadused ei ole sellised, kui ootan ja loodan. GTI on olnud ju legend tervelt 40 aastat ja on veider kokkusattumus, et oleme Golf GTI-ga sama vanad.  Samas olen ka naiivselt veendunud, et legend ei saa alt vedada.

Jõulukingina autot kätte saades ei pidanud ma pettuma. Emotsioon oli olemas ja väga ehedal kujul.  Tõtt-öelda see lummas mind nii, et veetsin isegi 1. jaanuari Põhja-Eesti ranniku lemmikteedel ning ei pidanud imestama, et ainuke auto, mis Leesi-Loksa hurmaval teelõigul mulle tempokalt vastu tuli, oli samasugune Golf GTI.

Tekkis idee kontrollida, kas GTI on sobilik ka pikemaks reisiks ja heaks kontrollsõiduks kujunes mõne nädala tagune 3200 km pikkune sooloreis Slovakkiasse. Kodustele ja sõpradele serveerisin reisi suusareisina, kuid minu peamine eesmärk oli aru saada, kuidas GTI selliseks reisiks sobib.  Etteruttavalt võin õelda, et Wolfsburgi inseneride looming pälvis minult ainult lugupidavat suhtumist.

Jasna suusakeskuse külje all olev linn Liptovsky Mikulaš paikneb Tallinnast ca 1500km kaugusel. Algselt plaanisin sinna jõuda kahe sõidupäevaga. Esimese päeva lõpus jäin ööbima Poola linnakeses Augustow ja teise päeva lõpus langetasin otsuse jääda Krakowisse, sest päeva lõpus väsinuna pimedas mägesid ületada ei tundunud enam mõistlik.  Hommikul, kui lasin ennast GPS-il suunata põnevamat otseteed läbi kohalike külade, mõistsin, et olin teinud õige valiku.  Liiklust oli vähe ja külad olid üksjagu põnevad.  Mägiteed nõudsid aga tähelepanu.  Slovakkia poolel hakkasid lisaks serpentiinidele teed ilmestama ka pahurad löökaugud.  Närve kõditava kogemuse pakkus ka mägede ilmastik ja teeolud. Mäkke tõustes asendus vihmasadu veerand tunniga lumelörtsiga, mis omakorda järgmise 10 minutiga muutus tihedaks lumesajuks. Tee kattus lirtsuva paksu lumega ning lamellrehvi pidamise piir hakkas juba tõusul tunda andma. Laskumine alla orgu aga muutus tõsiseks katsumuseks.  Arvan, et kui oleksin sattunud sinna teele ca 15 minutit hiljem, siis ilma kerge piirdekontaktita ma ei oleks pääsenud. Seega õppetund: lumekette kujutavat liiklusmärki peab tõsiselt võtma isegi siis kui tee on lumeta ja sajab vaid vihma. Mäkke tõustes võib see kiirelt asenduda lumega ja siis ei ole mõistlik enam heale õnnele lootma jääda.  Õpetlik õnnelik kogemus põues, jõudsin pärale.

Tegin ühe täispika suusapäeva Jasna suusakeskuses ning teise päeva matkasin piirkonnas ringi. Üksinda reisimise hea külg on see, et see mõjub kuidagi meditatiivselt ja pakub head vaimset restarti.  Huvitav oli see, et suusamäel olles ei tajunud ma suusatamisel ja autosõidul suurt emotsionaalset erinevust. Ilmselt see Poola kiirteedele iseloomulik pidev slaalom oli oma jälje jätnud. Samas ei ahvatlenud mind eriti idee suusamäel helikiirust ületades molekulideks sõita.  Plaanis ju veel 1500 km koduteed kulgeda.

Hommikul varakult alustades jõudsin Maarjamaa pinnale kahe päevaga, tehes ühe ööbimise Poolas Ostrow´i linnakeses. Kogu reis kulges edukalt ja koju jõudes oli tunne, et olen mitmeid kuid ära olnud.

Majutuse broneerimine booking.com või hotels.com abil oli kogu reisi kestel lihtne ning hinnad mõistlikud: 25 – 60 60 eurot öö eest koos hommikusöögiga.  Tankimise ja muul otstarbel boksipeatuste tarbeks oli bensiinijaamu ja söögikohti kogu teel piisavalt. Usun, et aasta pärast on Poolast läbisõit juba üpriski muretu tegevus, sest nende ehitustempot arvestades peaks enamus ehitatavatest lõikudest valmis saama. Sellist hanereas liikumist nagu sel reisil Varssavi ja Augustowi vahelisel lõigul kohati esines, enam loodetavasti ette ei tule. Kütusekulu keskmine kujunes koos mägede ja kiirteedega  7,0 l /100 km.

Reisist kasvas välja idee, et kui saab tulevikus nõusse sõpru põneva tehnikaga, siis oleks tore mõnel järgmisel aastal paari-kolme autoga reisi Top Geari stiilis korrata.

Kodus olles aga olen pidevalt mõelnud, kuhu suvel põrutada, nagu oleks mingi pisiku külge saanud. Tulemus: Golf GTI-s on lisaks särtsule ka seda piksasõidulusti. Kes ei usu soovitan proovida.

Related posts