Hea tarbesõiduk läbib probleemideta 200 000

Kristen Int, Ramirent Baltic AS tehnikajuht räägib TCOst ehk sõidukite ülalpidamise kogukuludest ja annab neli nõuannet autopargi pidajaile. 

Oleme Ramirendi autoparki hallates lähtunud mitmest meie arvates ettevõttele kasulikust põhimõttest. Me usaldame oma töötajaid, kes kasutavad ettevõtte autosid ja usume, et töötajad kasutavad sõidukeid heaperemehelikult. Olen kuulnud ettevõtetest, kes GPSi vahendusel kontrollivad oma autojuhtide käitumist liikluses kiirenduste ja järskude pidurdamisteni välja ning teevad vastavaid ”edetabeleid”. Meil sellist monitoorimist ei toimu, sest inimesi ei motiveeri kontroll ning meie arvates paneb piisavad raamid aastane läbisõidu- ja kütuselimiit. Motiveerime enda inimesi sellega, et iga kolme aasta järel saavad nad sõita uue ametiautoga. Liisinguperioodi lõpus sõidukeid tagastades on siiani olnud näha, et masinad on heas korras ning töötajate usaldamine on end ära tasunud.

Olulisim on TCO, total cost of ownership

Autode kasutajate tagasiside on äärmiselt oluline. Tarbeautode soetamisel peab lähenema loominguliselt, kuna erinevaid võimalusi on palju ning optimaalse lahenduse leidmiseks tuleb teha tihedat koostööd auto tegeliku kasutajaga, et me ei maksaks asjata lisavarustuse eest, mida reaalselt ei kasutata ning samas ei jääks midagi olulist lisavarustusse tellimata.

Autopargi haldamise juures on kõige olulisem sõidukite ülalpidamise kogukulu ehk TCO (total cost of ownership). See koosneb liisingumaksest, sõiduautode puhul ka erisoodustusmaksust, kütusekulust, amortisatsioonist või jääkväärtusest, hooldus- ja hilisematest remondikuludest, kindlustusest ja veel mitmetest väiksematest kirjetest. TCO aitab teha ratsionaalseima otsuse, kui sõiduki soetamisel on tähtis hind, varustus ja konfiguratsioon, kuna auto omamise kogukulu tehakse täiesti läbipaistvaks pikema perioodi vältel. Oleme kogenud, et uue autoga on odavam sõita.

Kardaani remont tõi 1000 eurot lisakulu

Autopargi pidamine nõuab head analüüsivõimet ja kulude kontrolli oskusi. Me liisime autod kolmeks aastaks, kus esimese liisinguperioodiga on meie autode läbisõit tavaliselt 100 000-150 000 kilomeetrit. Müügimehed sõidavad 30 000-40 000 kilomeetrit aastas. Liisinguperioodi lõpus analüüsime masinaid ja kui leiame, et näiteks tarbesõiduk, mis on läbinud 100 000 kilomeetrit, võiks kesta 200 000, siis pikendame liisingut ja kilometraaži nii palju kui arvame, et konkreetne masin võiks ilma suuremate lisakuludeta veel kesta.

Üldiselt teisel liisinguperioodil lisanduvad remondikulud, mis suurendavad ülalpidamiskulusid. Nii näiteks purunes ühel meie tarbeautol 200 000 kilomeetri läbisõidu järel kardaan, teisel hooratas. Kardaani remont tõi 1000 € lisakulu, enne seda olid autol vaid hoolduskulud. Harjumaa autodega on võrdlemisi palju sõitmist, seda arvesse võttes on need harva esinevad rikked aktsepteeritavad. Probleemiks on ka autode paaripäevane remont, kuna meil ei ole siis vahendit, millega teenust osutada, kuid neil puhkudel oleme ajutiselt auto rentinud.

Ramirent topelthooldusi ei tee

Osad ettevõtted teevad oma tarbeautodele topelthooldusi poole hooldusvälba peal, kuid me ei ole seda vajalikuks pidanud ja käime hoolduses tehase poolt ettekirjutatud intervallidel. Samuti pole me ostnud lisagarantiid, kuna garantiijuhtumeid on meil olnud väga vähe. Populaarne on ka täisteenusliising, kus rendiettevõte administreerib autoparki kliendi eest. Klient maksab iga kuu fikseeritud summa kus on „kõik hinnas“. Tegime analüüsiks kalkulatsiooni ja selgus, et oluliselt kallim see teenus ei olegi. Hetkel me seda teenust siiski ei kasuta, kuna soovime kuludel detailselt silma peale hoida ning vastavalt tulemustele järgmiste mudelite valikul oma otsused teha.

Ramirendil on Baltikumi autopargis kokku ligi 150 sõidu- ja tarbeautot. Sõiduautodega sõidavad müügijuhid ja administratsioon ning tarbeautodega mehaanikud, autojuhid ning rendipunktide juhid. Autopargi tellimisel kaalusime võimalike partneritena ka teisi laia mudelivalikuga automarke pakkuvaid ettevõtteid, samuti oli üks võimalus luua ka autopark, mis koosneb mitmest erinevast automargist. Otsustasime siiski Volkswageni kasuks, meie autopark koosneb vaid nende sõidukitest, muretsesime need minihankega. Oleme oma otsusega rahul, selle kasuks rääkis TCO ja kvaliteedi suhe, lai esinduste võrk, mis säästab aega hoolduste korraldamisel ning loomulikult lai autopargi valik. Öeldakse, et ei tohiks kõiki mune ühte korvi panna, kuid võtsime riski ja tänase seisuga on see ennast ära tasunud. Me saame oma autopargis vajadusel alati muudatusi teha.

Volkswageni tarbesõidukite prognoos peab paika

Autode soetamisel annab Volkswageni müügiesindus hinnangulise kalkulatsiooni, kui palju kulusid üks või teine auto tekitab. Meie üllatuseks on TCO paika pidanud ja olenevalt autodest isegi kuni 10% odavam kui lubatud. Kuludest arvestatav osa tekib ka kütuse- ja rehvihindadest, mis on ajas muutuvad.

Minu käest küsitakse tihti, milline on hea auto. Oleneb muidugi kasutusvaldkonnast, aga hea tarbeauto sõidab probleemideta ja lisakuludeta 200 000 km, hea sõiduauto võiks olla selline, mille rooli istud hea meelega, mitte kohustusest.

Ramirendi 4 nõuannet autopargi pidajatele:

  1. Turvalisus loeb, ära proovi rehvikuludelt kokku hoida!
  2. Hoia silmad lahti, autoturul on uuendused igapäevased, ehk saad oma parki efektiivsemaks muuta.
  3. Sea sisse autode kasutamise poliitika, et reeglid oleks kõigile üheselt selged.
  4. Uue autoga on odavam sõita, kui vana autoga.

Käesolev lugu on ilmunud ka Äripäeva veebis www.logistikauudised.ee “Kuidas autoparki säästlikult hallata?”

http://www.logistikauudised.ee/uudised/2018/09/03/kuidas-autoparki-saastlikult-hallata

Related posts