Kiire ja vihane Hyundai i30 N

2006. aastal ilmus legendaarses Tokyo Drifti filmis ekraanile lause: “Arvad, et ma lasen sul Hyundais veereda või?” Kaksteist aastat hiljem võib aga need sõnad unustada, sest Hyundai on toonud turule mudeli i30 N, väga kiire ja vihase kuumpära.

Nooruslik uljus pastellsinises

Tegu on minu silmis hetkel ühe kõige kaunima kuumpäraga turul. Pastellsinine värv, mõõdukalt kurjakuulutav esiots erkpunase splitteriga ja nooruslik kuju võivad nii mõnegi eelarvamusega mehe korralikult kulmu kergitama panna.

Kuna Hyundai N-diviisi juhiks on endine BMW M’i direktor, siis on juba sisekujunduses Baierimaa toodangu mõjutusi tunda – näiteks keskkonsooli ülesehitus ning vaade juhipositsioonilt on üllatavalt sarnased. Materjalid võivad tunduda pisut odavakoelised ja vanamoodsad , kuid see on tasakaalustatud tänapäevase tehnoloogia ja kõiksugu mugavustega.

Mootor & käigukast

Korealase jõuallikaks on kaheliitrine turbomootor mis toodab kuni 275 hobujõudu ning väänab ligi 370 njuutonit. Tänapäeva kuumpärale kohaselt saadetakse jõud läbi LSD esiratastesse ning käike saab vahetada mõnusa 6-käigulise manuaalkastiga.

I30 N’i mootor on vägagi elav ning rev-happy. Kiirendusel jõuab seier kolmekohaliste numbriteni mõne silmapilguga ning mahedad i20 WRC ralliautot meenutavad väljalaskenoodid tõstavad suunurgad kõrvuni.

Kurvides hirmutavalt täpne

Moodsat tehnikat on i30’s kamalutäiega. Auto pakub viit sõidurežiimi: Eco, Normal, Sport, Custom ja N+. Ökoreziimil tabab autot justkui tuimestussüst, millega kaob juhtimisinstrumentidel igasugune tunnetus, hääl muutub vaikseks ning kütusekulu väheneb. Spordi peal muutub käitumine vastupidiseks ning Normal-mode on midagi vahepealset.

Kirss tordil on aga kindlasti N+ nupp. Vedrustus jäigastub, summuti sätitakse kõige valjuma möirge peale, gaas muutub teravaks ja rool raskemaks. Launch Control lubab kohalt minna momentaalselt ning kesktabloole ilmub programm, mis näitab telemeetriat ning ja ajastab ringaegu. N-reziim laseb soovi korral kokku panna ka custom sätted mootori ning šassii jaoks. Huvitav lisa on REV-nupp, see käivitab soovi korral rev-match süsteemi, mis käiguvahetusel automaatselt pöörded paika lööb.

Kurvides näitab Hyundai tõsiselt oma hambaid. Šassii ja veermik on ülitäpsed ning isegi poolkulunud lamellidel ja õrna libedaga on auto justkui teele kinni liimitud. Ergonoomiliselt on veidi “paigast ära” tunne, kuid otseselt sõidukogemust see ei häiri. Miinuseks on vaid kaal – i30 N kaalub ligi poolteist tonni, mis on säärase auto kohta paraku liiga palju.

Igapäevaelu N’iga

Tuleb otse ära öelda, et tegu on päris januse mootoriga, ka ökoseades. Kütusekulu on keskmiselt 13-15 l sajale, võrreldes näiteks eelmisel nädalal proovitud 308 GTi’ga, mis tarbis samade jõunumbritega kõvasti vähem. Seda probleemi aitab pisut lahjendada start-stop süsteem, mis lülitab auto vabakäigul seistes välja. Mugavusvarustusse kuuluvad nii rooli- kui ka istmesoojendused, navigatsioon, korralik infosüsteem, elektriistmed. Hyundai ise on teatanud, et i30 N eesmärk ongi olla sportlik igapäevaauto ning testimine kinnitas selle väite õigsust täiel määral. Hinnad algavad 24 900 €-st ning saab valida ka tavapaketi 250 hj mootoriga.

Kokkuvõttes

I30 N on nooruslikult uljas auto. Oma esimese väljapaneku kohta kuumpärade areenil on Hyundai teinud tõsiselt head tööd ning on arvestatav konkurent liigikaaslastele. Ergonoomilises mõttes vajaks masin võib-olla kergelt silumist, kuid peale selle ei saagi väga palju laita. Kohati tundub, et Korea autodel on tekkimas sarnane “buum”, mis Jaapani tootjatel eelmise sajandi lõpukümnenditel. Kui see vastab tõele, siis olen igati ärevil järgmiste konveierilt välja veerevate “N’ide” suhtes.

P.S.

Kui endale N-i soetad ja soov on head paremaks teha, siis Hyundail on ka selle vastu rohtu. Põnevad “kiiresti sõitmise” lisad on sellele autole saadaval:
https://www.motormag.com.au/news/1710/hyundai-i30-n-tuning-parts-in-australia%E2%80%99s-sights

Prooviring Vasalemma kardirajal

Fotod, gifid ja video: Karl Kirs ning Karl-Erik Idasaar

Related posts