Kolm ühes ralli Saksamaal

INTRO

Juhtus selline huvitav lugu. Nimelt kirjutan teist aastat Postimehele WRC sarja etappide eelvaateid. Seoses suure jalgpalliga Tallinnas ja Postimehe enda mehe kohalolekuga Saksamaal tekkis olukord, kus homses lehes polnud lihtsalt ruumi. Täiesti arusaadav ja üldse ei virise. Kuna aga vanast harjumusest kirjutasin loo valmis ja sahtlisse kirjutamist ei harrasta, siis jagan seda teiega. (lugu originaalis ilmunud Marguse FB seinal 15.08.18)

3in1 ralli

Saksamaa MM-ralli, mida sõidetakse sellel nädalavahetusel, on üks kahest asfaldirallist WRC sarjas. Jah, asfaldil sõidetakse ka Monte-Carlos ja Kataloonias aga kuna esimese puhul sõidetakse nii asfaldil, lumel ja jääl ning Kataloonia on sarja ainuke mixed ralli, kus sõidetakse esimene päev kruusal. Nii jäävadki kalendrisse Korsika ja Saksamaa, mis on kaks täiesti erinevat rallit. Erinevalt Korsikast saab Saksamaal näha suuremaid kiirusi, hüppeid ja pikemaid sirgeid ning vaadates katsete iseloomu, on ühe ralli sees kolm rallit. Lisamata on jäänud veel Saksamaa kõige olulisem tegur – ilm. Vaadata praegust ilmaennustust nädalavahetuseks on sama, mis ennustada Eesti majanduskasvu kohvipaksu pealt. Taas on lubatud gravel crew ehk esiautod ja koos tiimi ilmameeskonnaga moodustab see seltskond sõitjate jaoks üliolulise taustatiimi. Ott Tänak ja Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) lähevad Saksamaale oma eelmise aasta võitu kaitsma ja vaadates selle aasta sündmusi ja Toyota Yaris WRC võimekust, on see igati reaalne.

Kolme kange heitlus (tegelikult kuue – elagu kaardilugejad)

Peale Soome MM-ralli võitu uuris nii mõnigi ajakirjanik, et kas nüüd on Tänak ja Järveoja MM-tiitli heitluses sees. Olgem ausad, viie ralliga 46 punkti tagasi võtmine pole ilmselt keeruline, aga see tähendab, et mõlemad konkurendid peaksid siis mitte ühel vaid vähemalt paaril rallil ebaõnnestuma. Nii ongi eestlased öelnud, et nad lähevad igalt rallilt maksimumi püüdma ja eks iga järgneva ralli lõppseis näitab, kuhu jõutud on. Kas nende olukord on pisut pingevabam, kui MM-sarja liidrite Thierry Neuville’i ja Nicolas Gilsouli (Hyundai i20 Coupe WRC) ja teisel kohal olevate Sebastien Ogieri ja Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC) oma? Ilmselt on aga väga vähe, sest olen kindel, et keegi neist kolmest ei ole lõplikult maha kandnud võimalust tulla maailmameistriks. Matemaatiliselt on kõik veel võimalik. Las see teema nüüd jääda ja tuleme selle juurde tagasi peale Saksamaa MM-rallit.

Hinkelsteinid?

Nagu juba varem ütlesin, on Saksamaa MM-ralli sees kolm erinevat rallit. Moseli viinamarjaistanduste vahel sõidetavad katsed, mis vihmaga peale kurvide lõikamist ja teele toodud muda tõttu lähevad libedamaks kui Tallinna kõnniteed talvel. Siis on Baumholderi militaaralal sõidetavad katsed, kus kurikuulsatel Panzerplatte katsetel varitsevad sõitjaid tee ääres “hinkelsteinid”. Tegu on algselt tankide teel hoidmiseks mõeldud kivipiiretega, mis on nii mõnegi sõitja ralli lõpetanud. Kolmas teepinnas on Põhja-Saarlandi piirkonna avalikud teed. Töötav legend, õiged rehvivalikud ja auto seadistused, nagu igal rallil, on need ka siin väga olulised. Lihtsalt Saksamaal võivad need olla keerulisemad, kui mõnel teisel rallil.

Aga sakslased?

On aga üks asi, mille üle olen alati sattunud mõtlema, kui toimub Saksamaa MM-ralli. Riigis, kus on olemas omad autotööstused, pikad autonduse ja autospordi traditsioonid, heal järjel majandus ja oli ka mõned aastad WRC sarja tippmeeskond, puuduvad autoralli MM-sarjas osalevad sõitjad. Jah, tänavu osaleb JWRC sarjas Julius Tannert ja mõned näited võime veel tuua, aga sakslaste suured saavutused jäävad 80-ndatesse, kui Walter Röhl tuli kahekordseks maailmameistriks. Võib olla on põhjuseks see, et kiirteedel üles kasvanud sakslased ei löö läbi WRC sarjas, kus enamus etappe sõidetakse kruusal. Ehk siis, alaga tegelemiseks pole niipalju võimalusi, kui näiteks ringrajaspordis, kust sakslastel on vormel-1 sarjas ette näidata mitmeid edulugusid.

Väidetavalt on see hakanud mõjutama ka sakslaste enda huvi kodus toimuva MM-ralli vastu, kuivõrd puudub oma sõitjad, kellele kaasa elada. Eestlastel on aga kellele kaasa elada ja neid, kes on Saksmaale läinud Ottile ja Martinile kaasa elama, on kindlasti palju. Heameel on ka selle üle, et Eesti fännide rallivaatamise kultuur, nii kodus kui välismaal on kõvasti arenenud ja selle üle maksab samuti uhke olla! Ja mis oleks ilusam, kui Eesti Vabariigi taasiseseisvuspäeva eel tähistada meie sõitjate head tulemust.

Hoidke peal, Ott ja Martin!

Päise foto Jaanus Ree

Related posts