#maanteeltmaha: Alaskan on kruusateede auto

Sõitsime jaaninädalavahetuse Renault Alaskaniga, olime nii maanteel kui ka maanteelt maas ja jõudsime Otepäält otsaga Põhja-Lätti ning sealtkaudu Haanjasse. Tuleb ette ära öelda, et Alaskan on kruusateede auto!

“Run, Forrest, run!” hüüdis tüdruksõber veidrik Forrest Gumpile, kui kiusajad teda kividega loopisid ja kastikaga taga ajasid. Kastikas ehk pikap tolles Ameerika uuemat ajalugu puudutavas filmis oli Ford F-1. Räägitakse, et esimesi kastikaid tehti 20. sajandi teisel kümnendil Ford T baasil. Ning tundub, et kastikas kui autotüüp on saanudki alguse Ameerikast, kus farmides oli vaja väiksemat veokit, millega päeval maisitõlvikute kotte vedada ja õhtul sõbrad kastis linna vahele paarutama sai minna.

Ka Renault on kastikaid teinud

Kastikas on olnud ka Renault’ teema. Olete näinud Renault 4, mis valmistati konkureerimaks ikoonilise Citroen 2CVga? No vot, 1961-1994. aastal valmistatud Renault 4 on olnud ka kastika kujul, vastav mudel kannab nime 4L.

Kasti kate ehk “kuut” Hard Top on väga vajalik

Naastes 21. sajandisse, olime me ametis Alaskani ette valmistamisega Lõuna-Eesti tripiks. Laadisime kasti maale minekuks vajaliku ja toppisime sinna kaks jalgaratast. Just nimelt toppisime, sest autol oli kastikate ehk Hard Top “kuut” peal. Kate vähendab kümnetes kordades auto ägedat väljanägemist, samas suurendab sadades kordades auto praktilisust. Sest kuidas sa ikka sõidad vihmasel Tartu maanteel, tavaar taga kastis vihma käes. Ja tavaari mahub Renault Alaskanisse palju ning kastikate on väga vajalik.

Istud nagu Nissanis

Need, kes on Nissaniga sõitnud, tunnevad-näevad seda Alaskanisse sisse istudes, näiteks armatuurlaud on pärit Nissanist. Saladusena saame öelda, et tegu ongi end hästi tõestanud Nissan Navaraga. Lisaks jagab ta platvormi Mercedes-Benzi tutika X-klassiga. Olen mõõtnud eelmise Navaraga Tartu maanteed ja võin öelda, et uus on stabiilsem.

Nahkistmed, tagurduskaamera ja parkimissensorid külavaheteele?

Meie käsutuses oli Alaskani tippversioon Intens: automaatkastiga 2,3 liitrine topeltturboga diiselmootor dCi 190, võimalus sildu sisse lülitada, aeglusti, difrilukk, tagurduskaamera ja nahksisu. Ning nupust käivitamine. Külavaheteede mõõtmise jaoks ehk liiga korralik auto, aga neile, kes allapoole nahkistet midagi muud tuhara alla ei vali, on see konfiguratsioon täiesti paslik. Mudelil Intens on tagurduskaamera ja parkimissensorid. Kasulik värk, sest suur auto võtab parklas nii pikkuselt kui ka laiuselt märksa rohkem ruumi kui tavaline voiture. Sellise mudeli hind algab hinnakirja järgi 36 000 euro kandist. Lihtsam, vähem varustatud ja hinnalt soodsam Alaskani versioon on näiteks Business. Sel on manuaalkast, puuduvad nahkistmed ja naviekraan.

190 hobujõudu on piisav möödasõiduks

Tallinna ringteelt Tartu maantee poole suundudes oli tunda, kuidas auto justkui luges tee ebatasasusi ja andis neist juhile teada, kes aga selle infoga suurt midagi peale hakata ei osanud. Küll aga rääkisid teadjamad kastikamehed, et mõnesaja kilone koorem kastis rahustab vedrustust. 190 hobujõudu on piisav võimsus, et autot edasi viia ja vajadusel aeglasematest mööda sõita. Nullist sajani saab topeltturbo toel muide 10,8 sekundiga. Teatmik lubab nii manuaalile kui ka automaadile sama kiirendust. Jaanipäeva-eelsel reedel oli kõva tuul ning küljetuul on suurele autole paras pähkel. Sõidad justkui jahiga, mille kurssi pidevalt tüürirattaga korrigeerida tuleb.

Kruusateel nagu kodus

Lõuna-Eestis Vidrike kandis kruusateedel sõites tundis Alaskan end enam kui kodus. Mõlemad sillad sisse lülitatud, tuhisesime kurvidesse ja võtsime sirgemaid lõike. Kahetonnise tühimassiga auto istus teel kui pehme seguga rehvidega Vormel 1.

Difri lukustamiseks ja roopais metsateele keeramiseks seekord vajadust ei olnud. Võibolla kutsub klantskülgedega auto üles alalhoidlikkusele ja sunnib mõtlema järelturu nõudlusele mõne aasta möödudes. Liikusime fotosessioonideks valmistudes kaldus teepervedel ja heinamaal ning auto ronis kuulekalt sinna, kuhu rattad viisid.

Teatmikus seisab, et vastupidavast tugevdatud terasest redelraam tagab väändejäikuse ning koos mitmikhoob-tagavedrustusega hoolitsevad need sõiduki laitmatu teelpüsimise ja maksimaalse mugavuse eest igal maastikul. Nii ta on, jah!

Proovige Užavas Alust!

Ja käisime ära lõunanaabrite manu Valkas, jutud sealsetest odavpoodidest tekitasid uudishimu. Sealsed odavamad vedelikud (bensiin, autopesu ja kõik need ülejäänud) olid kohale meelitanud hulga maarjamaa poegi, tütreid ja nende lapsi. Perekonniti osteti jaanipäevale kohaselt teadagi mida, seejuures ei olnud hinnad metsikult odavad. Nii et Tallinnasse tagasi sõites tuleb provianti no vähemalt 5 kasti võtta. Õllehuvilistele soovitame kindlasti Läti omi marke, näiteks proovige Užavas Alust ning mitte pan-Balti rüübet. Need maitsevad samuti nagu meil, vaid nimi on teine.

Käige ära Ilmjärve kiriku juures

Kui olete Lõuna-Eestis Otepää kandis, käige ära Urvaste ja Ilmärve kiriku juures, mõõtke Tamme Lauri tamme, vaadake üle Sangaste mõis ja lõunatage näiteks Vidrike Külamajas või Ugandi Restos Otepääl. Sportlikumatele on Otepääl seiklusrada ja wakepark, kus trossi taga saate wakeboardil üle vee lennata. Kuuldavasti on ka Kivi talu juures avatud uus resto.

 

Kastika Porter

Alaskani juurde tagasi pöördudes, Wroomer soovitab seda autot proovida ja kogeda. Ja suurepärane teelpüsivus viis mõttele, et Renault Alaskan ongi kruusateede auto. Keerad maanteelt maha ja sõidad lühimat teed mööda teise külla, kus mahepood juba ootab pruulitud vahutavat. Nimeks näiteks Kastika Porter. Seega on Alaskan hüva sõiduk näiteks neile jätkusuutlikele, kes linnast maale maheasjandust arendama kolivad.

Fotod: Maret Sal-Saller, Renault 4L on pärit internetiavarustest.

 

Related posts