MV Agusta Rivale – raju lemmikloom

Kuulsusrikka minevikuga Itaalia päritolu MV Agusta nimetab oma mudelit Rivale supermotoks. Aga erinevalt tüüpilisest supermotost ei põlvne Rivale mitte krossikast vaid hoopis naked mudelist Brutale 800, mis omakorda on lähedane sugulane baigile F3 800.

Rivale lähimaks konkurendiks võib pidada Ducati Hypermotardi, samalaadsesse nišši on teisedki tootjad oma lühemaid sisenemisi teinud, tuletame meelde kasvõi BMW HP2 Megamotot. Selle klassi tsiklitelt ootame suurepärast juhitavust ning pöörast edasiminekut, aga mitte baigilikult kramplikku ergonoomikat. Rivale on valmis pakkuma meile nii üht, teist kui ka kolmandat.

DSCF2963Disain

Väikese tootjana saab MV Agusta lubada enda toodetud tsiklitele disaini, mis ei ole mõeldud meeldima massipublikule. Need motikad on suunatud asjas sees olijatele, kes oskavad sellise tehnika ilu hinnata. Nii näiteks osutus Rivale ootamatult populaarseks pildistamisobjektiks, kui sattusin samasse bensukasse Smashilt koju sõitvate läti tsiklistidega. Nemad tundsid õige itaalia raua kauniduse ära.

Samas, Rivale ei ole klassikalises mõttes ilus tsikkel, selline voogavate vormidega koguteos kenast elegantsest esiporikast kuni tagaotsani välja. Tegemist on pigem pöörase disainiga, just sellisega, mida oskavad hinnata tõelised kunstinautijad. Rivale väljanägemine on terav, dünaamiline, koosnedes ideaalselt kokku sobitatud eriskummalise kujuga detailidest.

Rivale3Vaadake näiteks tsikli esiosa, kus porika, radikakatte ja esigondli joonte agressiivne torm moodustab elegantse komplekti. Vaadake kolme justkui lasermõõgaga lõigatud summutiotsa.  Seenekübara-stiilis besupaak koos tagumise gondliga pakuvad küljelt-tagant vaadates täielise esteetilise elamuse, kehastades itaalia disainikooli klassikat.

Tegelikult kah, pärast väikest esmast tiiru tsiklit garaaži pannes ma ausalt öeldes jäin tsiklit erinevate nurkade alt lähemalt silmitsema ja leidsin üha uusi suurepäraseid visuaalseid detaile ja kombinatsioone, mis sobitusid omavahel. Rivale küljest ei leia küll mekki säästust ega optimeerimisest suurtootmise huvides, rääkimata igaks juhuks pehmest kohandumisest massitarbija maitsega. Ei, see on toores ilu neile, kes oskavad seda näha.

Samas on see tsikkel väike, tema küljest on roogitud kõik liigne nii massi kui funktsiooni mõttes. Nagu supermotole kohane, tuleb Rivale’l istuda peal, mitte sees. Kohe juhi lähedal ja kõrgel on lenks, muutes sõiduasendi püstiseks. Jalatoed on otse all, sadul praktiliselt sile ja pikk, eest kitsam. Nii on tagatud vajadusel agressiivsem kurvirabamise võimalus, samas saab ka natuke rahulikumalt istuda, leides sobilikke asendeid erinevateks vajadusteks. Istumine on küllaltki kõrge, alla keskmist kasvu juhtidel ulatuvad vist maha vaid varbaotsad.

Juhi isteasend on nii ette suunatud, et esirehv ja –porikas on selgelt silme ees üle napi esigondli. Samuti on juhi ees täisdigitaalne infodisplei, ei mingeid analoognoolekesi. Kõige selgemalt on näha info hetkekiirusest ja sees olevast käigust, samuti on ekraani all servas graafiline tahhokas.  Täpsed hetke pöörete numbrid ei ole küll selgelt loetavad, aga see ei ole ka primaarne, sa näed eelkõige ära, kui kaugel sa veel maksimumist oled.

Rivale4Displei kaudu saab ka aimu, mis selle tsikli juhi jaoks ei peaks väga oluline olema. Jah, seal on kell. Mul kulus selle ülesleidmiseks natuke aega, kuna kellanumbrid on umbes kolm korda väiksemad kui lasteaialastele mõeldud disney-pildiga elektronkelladel. Kütusetaseme vähenemisest paagis annab tsikkel teada vaid märgutulega, kui kogus hakkab lõpule jõudma. Täpsustuseks on siiski näha ka kilometraaži, kui palju sa oled selle põleva märgutulega juba sõitnud.

Aga samas on displeil esindatud võimalus rinkal (loomulikult mitte avalikel tänavatel!) ringi/teelõigu läbimise aega mõõta ja salvestada. Selle režiimi valides on nii stardiks, vaheaegade registreerimiseks kui finišiks vaja muljuda kaugtule vilgutamise nuppu.

Lenks istub kätte mugavalt. Heeblite kaugust annab sõrmepikkustele vastavaks kruttida, kõik nupud on intuitiivselt leitavad. Loomulikult kaasnevad ka väikesed vigurid a’ la Italiano. Näiteks on visuaalse proportsiooni saavutamiseks mõlemal käepidemel samades kohtades punased nupud, paremal sureti ning vasakul kaugtuled. Ning suunatule nupp on täpselt sellises asendis, et mul õnnestus vähemalt iga viienda katsega kõigepealt lasta törts signaali ja alles siis suund sisse saada. Aga see viimane vigur on vist itaallaste üldisem iseloomujoon, ühe teise tootja teistsuguse aparaadiga olid mul täpselt sama lõbu. Või siis on viga minus ja ma peaksin vähem pastat sööma.

Käepidemete kaitsmed on integreeritud LED-suunakatega ning peeglid lenksu otstes on funktsionaalsed, sealt reaalselt näeb taga olevat liiklust, mitte pelgalt iseenda küünarnukke. Samas teevad nad tsikli laiemaks, muutes liikluses ridade vahel ukerdamise oluliselt kohmakamaks.

Sadul on piisavalt lai, pikk ja mugav, küll esmatunde järgi kõvavõitu, kuid kannatas istuda ka üle tunni. Põhimõtteliselt on võimalik peale võtta ka kaasreisijat, jalatoed ja istmepind on selleks olemas. Küll aga on kitsas lugu pagasiga, ka üksi sõites on keeruline leida haakepunkte kinnituskummidele. Ja siis lõpebki tsikkel järsult otsa, huvitava lahendusena veel tervitavad tagantpoolt vaatajaid alumisse porikasse liidendatud suunatuled.

Rivale2Tehnika

Põhimõtteliselt oleks see tsikkel võinud olla vaid paljas mootor raamis pluss vajalikud/kohustuslikud  jupstükid siin-seal kuidagi, ja ikka oleks see olnud üks käredamatest kaherattalistest.

Raami vahel on 800kuubikuline kolmesilindriline ridamootor, mille küljes on märgsidur ja kuuekäiguline kassett-käigukast. Mootori väntvõll pöörleb vastassuunas tagarattaga, sellega vastastikku neutraliseerides suurema oma güroskoopilisest jõust, tehes nii suunamuutused kiiremaks ja kergemaks.

Mootorist tuleb välja 125hj (12 000 p/min) ja 84Nm (8600 p/min). Võrreldes baigiga F3, millelt mootor pärit, on tipust paarkümmend hobujõudu maha lihvitud, et tagada jõulisemat tõmmet keskmistel pööretel. Mis aga ei tähenda, et see mootor ei armastaks pöördeid või et pöörete tõustes jaks lõppeks. Oh ei, suisa vastupidi!

Loomulikult juhib mootori tööd tehase enda poolt arendatud elektroonika, ka gaasirull on trossivaba. Juhtelektroonika pakub kolme eelseadistatud asendit (Rain, Standard, Sport) pluss võimalust kasutajale kujundada oma seadistust. Lisaks saab muuta veojõukontrolli kaheksal astmel. Käigukasti külge on ühendatud kiirkäiguvaheti, mis töötab nii üles kui alla vahetades.

Rivale jagab terastorudest ja alumiiniumsulamist detailidest kombineeritud jäika raami Brutale’ga, kuigi väikeste kohandustega. Veojõudu aitavad maa külge edasi kanda ümberpööratud asetusega 43mm täielikult seadistatav Marzocchi esihark ja progresseeruv, samuti täisregullitav Sachs’i monoamort. Võrreldes eelkäijatega on nii esi- kui tagavedrustuse käiku pikendatud, vastavalt siis 15 ja 13cm-ni, samuti suurendati esihargi nurka poole kraadi võrra. Kõik ikka paremate elamuste pakkumiseks.

17tolliste alumiiniumsulamist velgede küljes on ees kaks 320mm ketast koos Bremo neljakolviliste sadulatega ning taga üks 220mm ketas kahekolvilise sadulaga. Maapinnaga puutuvad (kohati) kokku tehases paigaldatuna punaseäärelised Pirelli Diablo Rosso’d.

DSCF2945Sõiduelamused

Mootori võimsus ja selle suhe tsikli massiga (178 kg kuivmass, mis teeb 1.42 kg/hj) annavad aimu, kui käbeda astumisega see pill on. Ja see aimdus saab kinnitust juba starterile vajutades. Mootor ärkab käredalt ja rutakalt elule, olles valmis kohe, nüüd ja praegu midagi toime panema. Pöörete tõustes muutub kolmest lühikesest torust paiskuv hääl võimsaks karjumiseks ning sa lendad edasi kui kahurist välja tulistatud kuul.

Parimad elamused sellel tsiklil saab väljaspool asulaid. Maanteel on lõbus möödasõiduks mõned  käigud alla vajutada ning siis järsu randmeliigutusega võtta ette tormakas sööst, kiirvahetajaga käike üles lapates. Mootor viskab tsikli kiirelt tõusvatel pööretel edasi, käike vahetades hoog ei rauge, muutuvad vaid mootori pöörete kõrgused: tiiii-taaaaa-tooo-tuuuu.

Oh viibi, kaunis hetk! Aga paraku mitte. Kuna väike gondel ei paku praktiliselt mingit tuulevarju, siis praktiliselt kohe saabuvas illegaalsete kiiruste teispoolsuses ei saa väga kaugele ja väga pikalt minna. Lihtsalt tuul tahab sind järjest tugevamalt ära lükata. Teatud määral on abi kehaasendi viimisest jõulisemalt ette, nii et kiivri lõug ulatub samale joonele gondli ülemise servaga, kuid see asend ei ole loomulik ning kaua see ei kesta. Seega jääb lubatud maksimumkiirus 245 km/h pelgalt akadeemiliseks teadmiseks, milleni empiirikas jõuda ei ole väga mõistlik ega mugav.

Oma parimast küljest näitab Rivale end kurvilistel kõrvalteedel, kus liiklust vähem. Puhas rõõm on lennata ühest pöördest teise, käike vaheldumisi üles-alla lapates. Mootori juhtelektroonika teeb tubli tööd, näitamaks ka mitte-profile võidusõidu kogemuseta juhile, et pakutavad jõud on täiesti hallatavad. Tunnetuslikult muudaksid erinevad sõidurežiimid nagu „gaasitrossi“ pikkust, muutes mootori reageerimist parema randme liigutusele vastavalt pehmemaks või tundlikumaks. Vihmaasendis kärbivad elektronid lisaks ka veel tipuvõimsuse. Sport tähendab aga äkilist ja käredat reaktsiooni väikemalegi randmeliigutusele. Peab tunnistama et pärast esialgset kohanemist tsikliga saigi kasutusel võetud just viimane režiim, kuna see sobib selle tsikli olemusega kõige paremini.

Režiimide valik käib lihtsalt ka sõidu pealt, vajutades starteri nuppu, veojõukontrolli kaheksa astme valimiseks on nupud vasakul käepidemel. Kui sa just ei ole valinud seadeks Sport ning veojõukontrolli ja ABSi maha keeranud, siis aitab tsikkel sul iseendaga toime tulla. Ning ühtlasi tekitab tunde, et sa saadki metsalise taltsutamisega hakkama, et sa võib-olla oled pea sama osav kui proff võidusõitja.

Paraku on igal rõõmul omad piirid. Tsikli vedrustus on seatud jäigaks, mis koostöös lühikese, 1,4meetrise teljevahega ei taganud mühklikul kõrvalteel just kõige mugavamat sõitu. Teise piiri seab 16-liitrine kütusepaak. Kuna selle tsikli kütusekulu ei ole just rollerlik, tuleb bensujaama tihti sisse keerata. Samas ei ole sellisteks sunnitud pausideks muud vajadust, vaatamata kõvapoolsele sadulale ei muutunud tagumik kangeks ka rohkem kui tunniste ehk paagi täitmisest paagi tühjenemiseni kulgevate sõitude käigus.

Sõiduasend on liigikuuluvusegi järgi supermotolik. Kõrge ja juhi lähedal asuv lenks võimaldab teravat kurvitööd, lame ja pikk sadul annab nii lühematele kui pikkadele sõitjatele võimaluse võtta sisse julgemad poosid. Istumise ergonoomika hoiab juhi selja sirge, andes nii eelise äkilisemates kurvides, samas tehes keerulisemaks pikema otsa kiire sõitmise. Kui tahta, siis kannatab täiesti talutavalt ära ka pikemad sõidud maanteedel, kuigi esmalt tundub sõiduasend selleks liiga imelik. Lihtsalt see tsikkel pole esmajärjekorras just selleks loodud.

Ka linnasõiduks ei ole see tsikkel väga eelistatud. Seoses pika vedrustusega ulatusid mul küll jalad foori taga mul maha, kuid seda ei saa ma lubada neile, kel pikkust alla vabariigi keskmise. Samuti muudab linnakiirustel, aga eriti parklates kulgemise kohmakaks esikahvli mitte just väga suur pööramisnurk, seega tuleb kitsamates tingimustes mitu korda tsiklit edasi-tagasi nügida enne paika saamist. Lisaks muutub linnas päris kiiresti tüütuks umbes juhi peaga samal joonel ära lõppevatest sumpadest kostev pidev valjuhäälne triaad.

Jah, see mootor on võimeline ka kuuenda käiguga linnakiirustel jõrisema, kuid lõbu algab poole kõrgematel pööretel ja suurematel kiirustel. See tsikkel ei ole mõeldud foorist foorini liikumiseks, tema stiihia on mujal.

Rivale1Emozione

MV Agusta Rivale ei ole loodud meeldima paljudele ning sobima paljudesse erinevatesse rollidesse. Tegemist on lemmik-, mitte tööloomaga. Ja parimad lemmikloomad on teatavasti kiskjad. Lemmikutest kiskjatel ei ole tihtilugu ülesannet peremehele pidevalt pakkuda mingit praktilist toodangut või teenust, nagu see on kitsedel-lehmadel-hobustel, kiskjad on andnud omaniku teenistusse oma küüned ja kihvad, et vajadusel neid sihtotstarbeliselt kasutada.

Rivale on just selline lemmikloom: omanik ei saa temast tihtilugu otsest praktilist kasu, aga samas on ta väga heaks ja truuks sõbraks, kes vajadusel hammustab nii et vähe ei saa.

Related posts