Nissan Navara – Tummine (töö)meestekas

1317191900740037232Dekaad peale seda, kui Nissan oma eelmise generatsiooni kastikaga päevavalgele tuli, jõudis meieni järjekordne tõupuhas ning pika sugupuuga pikup. Nissani kastikate rivi sai alguse juba 1935. aastal, mil tootmisliinidelt veeres maha esimene Datsun Model 13 Truck’i nime kandev väike kastiauto. Edasine on juba ilus ajalugu ning selle käigus on töökad pikupid jõudnud 180-sse riiki ning 14 miljoni inimeseni. Hoolimata sellest, et eelmise generatsiooni Navara nägi välja igati isane ja jõuline, paistab uus versioon lisaks eelnevale silma ka mõneti täiskasvanulikuma ja soliidsemana ning temast õhkub elutarkust.

 

Navara2Välimus:

Pean tunnistama, et uue Navara välimus meeldib mulle eelmisest palju rohkem. Ka sellise, kõige lahjema nö töölise versioonina, nagu ta minu kätte sattus, jättis ta endast mõnusa tummise ja tööka mulje. Kergelt upsakas ja üleolev pilk on saanud omale rahulikuma tegumoe ning autot on mõnus vaadata. Uus Navara sobib oma välimuse poolest suurepäraselt ka linnapilti, kuigi kõige paremini tunneb ta end siiski maastikul ja ehitusplatsidel tööd rassides. Porised küljed ning vaid kojameeste tööraadiuse suurune akna läbipaistev osa lisavad minu meelest Navarale palju rohkem tõsiseltvõetavust, kui läikivas kuues kõrghoonete vahel patseerimine.  See on aga minu isiklik arvamus, mis baseerub isiklikel eelistustel ning sõltuvusel maastikusuutlikku autot sihtotstarbeliselt kasutada.

Navara3Uut Navarat on saada peamiselt kahe keretüübina – neljaukseline Double Cab ning King Cab, mille peidetud tagumised uksed avanevat taha poole, pakkudes lihtsat ligipääsu asjade salongi paigutamiseks ning avavad ka pääsutee üsna teisejärgulistele tagaistmetele. Neile kahele keretüübile lisaks pakub Nissan ka Chassis Cabi, mille puuduva kasti asemele saab paigutada töövajadustest tuleneva erilahenduse. Olgu selleks siis kallutav kast või mõni platvorm, millel murutraktorit vedada.

 

Navara16Nissan Navara on visuaalselt kena auto. Ainukese asjana jäi silma kraapima tagumise küljeakna veider tõusujoon, mis oma arusaamatu kujuga veidra mulje jättis. Seest poolt vaadates jättis kõnealune tõus veelgi veidrama mulje. Teiseks huvitavaks disainilahenduseks on tagaluuk. Üllatavalt kergelt tagaluugilt leiab väljaulatuva ja tugevama materjaliga kaetud spoileri. Sellel on tõenäoliselt ka muid funktsioone – näiteks saab sinna kasti äärt kahjustamata toetada erinevaid kastist väljaulatuvaid esemeid ning juhuks, kui tekib vajadus laadimise ajaks estakaadile võimalikult lähedale sõita, kaitseb suurem ja toekam luugipealne ka võimalikust kokkupõrkest tekkivate vigastuste eest.

Navara13Navara15Kuidas spoiler juba eelnevalt ostetud kastikattega kokku läheb, pole mulle teada, ent Nissani enda lisavarustuse hulgast leiab luugiga suurepäraselt sobiva kastikatte ning muudki põnevat, millega uut Navarat oma igapäevavajadustega kohandada. Ning sellega ongi enam-vähem kõik. Disaini on jagunud nii auto ette, külgedele, kui ka tagaluugi ülaossa, kuid tagatulede ning muu sealsete detailide disain on jäänud üsna lakooniliseks.

Kasti seest leiab igati kasulikud siinid, mille kinnituskohti annab vastavalt vajadusele liigutada. See avab veetavate asjade kinnitamiseks täiesti uue maailma ning saab minu poolt kõhklematult 10 punkti.

Navara17Sisemus:

Uue Navara sisemus on muutunud sõiduautolikumaks. Kas tõsise töölooma salong peaks olema võrreldav sedaani omaga, on muidugi ise küsimus ning ka puhtalt maitse asi. Mina januneks sellise auto puhul pigem robustsuse ning mehhaaniliste nüansside järele. Kastikas peakski tavaautoga võrreldes tekitama sõitjas erilise tunde ning hoopis teistsuguse fiilingu – Sellega saab Navara aga hästi hakkama.

Istmed on kõrged ning pakuvad läbi avarate akende head vaatevälja. Esiistmed tunduvad mugavad ka peale pikemaid otsi ning lasevad end laiadel pindadel mugavalt tunda. Sidur tundub esimestel kohaltvõtmistel veidi järsk, ent sellega harjub kiiresti. (Tõsisem probleem tekib aga siis, kui istute peale paaripäevast sõitu oma autosse ning üritate sujuvalt kohalt võtta.)

Tummine rool pakub head tuge ka maastikul ukerdades ning roolil asuvate juhtnuppude abil saab sõidu ajal kiiremalt ja mugavamalt teha nii mõnegi vajaliku seadistuse. Mugaval ning kergesti leitaval kohal asub ka veoskeemide lülitamise nupp, mille abil saab raskematesse oludesse jõudes nelikveo sisse lülitada ka peatumata.

Navara18Navara19„Töömehe“ versiooni puhul on armatuurist vastu vaatavad kellad mõneti tagasihoidlikumad. Sama saab öelda ka helisüsteemi ja muude sisustusmaterjalide kohta. Ei, tulemus pole sugugi halb. Kõik vajalik on olemas ning silmale hea ja lihtne jälgida. Samuti ei pea muretsema need, kes moodsamatest „gizmodest“ lugu peavad – kangemate varustusastmete puhul vaatavad Navarast vastu X-Traililt tuttavad kellad ning paljude funktsioonidega 7-tolline puutetundlik  telefoniga ühendatav multimeediakeskus.

Navara20Tagumistel istmetel istuvatele inimestele on jäetud üllatavalt palju jalaruumi ning ruumi puuduse üle ei saa kurta ka eesistujad. Navaras on palju avarust, muutes salongis asjatamise mõnusaks nii pikematel sõitudel, kui ka maastikul ukerdades.

Panipaiku leiab uuest Navarast piisavalt. Lisaks korralikele topsihoidjatele ning teistele keskkonsoolis leiduvatele panipaikadele, leiab laekaid ka istmete alt ning ustest. Ka kindalaegas on mõistliku suurusega, mahutades peale kasutusjuhendite ka muud vajalikku.

 

Mootorid ja veoskeemid:

Navara mootorivalikusse kuuluvad kaks 2,3 liitrist diiselmootorit. Ühe turboga versioonist võetakse välja 160 hj ja 403 Nm väänet ning kahe turboga üle laetud jõuallikas annab jõunäitajateks 190 hj, omades sealjuures 450 Nm väänet juba 1500 pöörde juures. Mootorite külge annab ühendada kuuekäigulise manuaalkasti ning seitsmekäigulise automaatkäigukasti. Selliste koosluste tulemusena kiirendab 3010 kilogrammise täismassiga Navara nullist-sajani 10,8- või 12,1 sekundiga, saavutades lõppkiiruseks 172-184 km/h. Keskmist kütusekulu saab sealjuures mõõtma hakata juba 6,4 l/100 km kohta. Selle saavutuse võib otsejoones kirjutada uute, võimsamate ja parema väändemomendiga mootorite arvele. Kokkuvõttes tähendas see seda, et 160 hobujõulise mootori ning manuaalkastiga proovisõiduauto kulutas Tallinn-Haapsalu-Pärnu-Tõrva-Tallinn ringil vaid veidi üle kolmveerandi paagitäie kütust. Lisaks maantee- ja linnasõidule jäi testiperioodi sisse ka liivakaevanduses läbi viidud off-road katse, mis kätkes endas ka aeglustiga pehmes liivas ja järskudel tõusudel ukerdamist. Olenemata turbode arvust ja mootori võimsusest, suudavad mõlemad versioonid vedada kuni 3500 kg kaaluvat haagist või kastis kuni 942 kilogrammist koormat. Maastikusuutlikkuse tõstmiseks on muidu tagaveolisena kasutatavale Navarale lisatud ka sõidult lülitatav ja hästi töötav nelikvedu, nõlvaltstardiabi, nelja ratta aktiivne pidurdussüsteem rataste libisemise piiramiseks (ABLS) ning mägipidur. Veelgi keerulisemate olude tarbeks saab sisse lülitada aeglusti ning lukustada tagadiferentsiaali. Tänu 219 kuni 223 millimeetrisele kliirensile pääseb autoga väga paljudesse kohtadesse ning see võib käivitada paljudes inimestes järeleandmatu seiklusjanu. Põnevaid teid ning metsaradu oleme me kõik ehk unistades vaadanud ning küsinud endalt, kuhu metsasügavusse looklev tee välja võiks viia? Mis võiks asuda seal, kuhu väiksema autoga ligi ei pääse ning kuhu võimeka autoga üldse sõita oleks võimalik? Ja mida uut neis kohtades avastada oleks?

Navara12Nii sattusime Tõrva külje all olevasse liivakarjääri meiegi. Meile vaatas vastu hiiglaslik lume, vee, jää ja pehme liivaga mänguväljak, millel oli pakkuda nii järske pehmeid tõuse, millest vaid kergemad ATV-d ja krossikad üles olid läinud, kui ka põnevaid veega täitunud sügavate rööbastega lagendikke. Aususe huvides olgu tunnistatud, et meie Navara jäi hätta vaid eriti järskudel tõusudel, kus raske ja suhteliselt „linnase“ rehvimustriga auto end ka vaatamata aeglustile ja sillalukule pehmesse liiva kaevas ning maa sisse vajus. Suurema hooga oleks sealt ehk ka üles saanud, ent võõra auto mõttetu lõhkumise vältimiseks ei hakanud me pilli lõhki ajama. Küll võis aga muretult võtta väiksemaid tõuse ning laskuda järsematest nõlvadest all laiutavate suurte rööbaste keskele, kartmata kordagi kinni jäämist või mõne muu halva asja juhtumist („muu halva asja“ all mõtlen enamasti lihtlabast ümberminekut). Etteruttavalt võin öelda, et minu hinnangul sooritas Navara karjäärikatse hindele „Väga tubli“ ning kui aus olla, jään ootama enda, Navara ning katsepolügoni taaskohtumist.

Navara8Muide, muretule töötegemisele ja seiklemisele annavad oma panuse ka korralikud peale- ja mahasõidunurgad, mis lubavad ette võtta ka järsemaid tõuse ja laskumisi ning kohkuda ei tule ka kuni 600 mm sügavuse veetakistuse ees. Vajaliku jäikuse ja vastupidavuse annab korralik redelraam ning Double Cabi paranenud sõiduelamuse ja erksama juhitavuse eest võtab vastutuse viie hoova ja keerdvedrudega tagasilt.

 

 

Navara9Fiiling

Kastikatega on lihtne – need kas meeldivad väga või ei meeldi üldse. Mina pean kastikatest väga lugu ning  mulle tähendab kastiauto lisaks universaalsusele ka seiklusi. Lisaks on seda tüüpi autodes midagi mehelikku, mis tänapäeva autodest millegi pärast kaduma kipub. Navara on mõnus ja universaalne kaaslane, millega harjumiseks ja sõbraks saamiseks kuluvad mõned tunnid, kuid peale seda, on võimekast kastikast juba äärmiselt keeruline lahti lasta. Moraalse vananemise vastu aitab mitmekülgne lisavarustuse list, mis võimaldab oma truu sõiduki välimust põnevamaks ning omapärasemaks muuta.

Navara26Navara25Kast on piisavalt suur, võimaldades sobilikku sõidu/trenni/võistluskohta kaasa võtta kasvõi kaks krossimootorratast või atv; rääkimata paljude muude asjade vedamisest, mida elu jooksul kuhugi transportida vaja on. Kokkuvõtteks tuleb tunnistada, et Navara tegi väga tugeva tulemuse kõigis talle püstitatud kategooriates ning ainsa miinusena jäi minu silma kraapima see veider tagumise küljeakna tõusev joon, millest ma kuidagi mööda ei suutnud vaadata.

Uue Nissan Navara hinnad algavad manuaalse ning Acenta varustusastmes King Cabi puhul 26 920-st ning Double Cabi puhul 28 600 eurost. Automaatkastiga versioonide hinnad algavad 36 031 eurost. Standardvarustusena kehtib igale uuele Navarale viieaastane- või 160 000 km garantii.

Galeriisse pääseb siit:

 

Tekst ja fotod: Väino Laisaar

Related posts