Paavstiauto: kandetoolist kuulikindla linnamaasturini

Kas teate, mis on sedia gestatoria? Küsige Google’lt, aga vaadata tasub vaid fotosid, eesti keelde tõlkides võite saada veidra vastuse. Teeme ülevaate paavstide autodest läbi sajandi.

Katoliku kiriku paavsti auto ehk popemobile’i eelkäija on kandetool, teisaldatav troon sedia gestatoria. Siidiga kaetud ja katoliku kiriku sümbolitega kandetooli on kantud nii 12 mehe õlgadel kui ka kahe mehega. Kahe mehe kantav tool kannab muide automaailmast tuntud nime, sedaan. Oli ka veeretatavaid toole. Ja loomulikult tõllad, nende ajalugu ulatub 1825. aastasse, kui Leo XII sõitis Berliinis Grand Gala Berliniga. Kandetoolide aeg kestis terve milleeniumi ja viimasena oli tool kasutusel Paavst Johannes Paulus I valitsemise ajal 1978. aastal, kes aga kehva tervise tõttu sai paavst olla vaid 33 päeva. Näha saab neid kauneid toole Vatikani muuseumis. Kõige mitmekesisem popemobil’ide kasutaja oli ilmselt aga tänu oma pikale ametiajale Johannes Paulus II, kes 25 aastat tagasi ka Tallinnas käis.

Esimene popemobile 1929. aastal.

Vaatame valikut paavsti autosid. Suur hulk neist on Mercedes-Benzi märgiga, kuigi Vatikanil ei ole eelistatud autotootjat olnud.

Esimene “ametlik” popemobile võeti kasutusele 1929. aastal. Tegelikult räägitakse 3-4 sõidukist, millega sõidutati Pius XI: Fiat 525, Citroen Lictoria C6, Graham Paige Type 837 ja 1930. aastal Mercedes-Benz Nürburg 460. See Ferdinand Porsche kujustatud auto oli 8 silindrilise mootoriga, arendas 80 hobujõudu ja võis sõita kuni 110 km/h. Paavsti jaoks oli seal siidiga kaetud iste. Auto meeldis Pius XI-le ja tema järeltulijale väga ning nad kutsusid luksuslikku autot kaasaegse insenerikunsti imeks. Kas seda imet saab näha Vatikani muuseumis.

Paavsti autod on kandnud numbrimärki SCV 1, ladina keeles Status Civitatis Vaticanae. Kasutatud on numbreid 1-9, tänane Franciscuse Ford Focus kannab aga numbrit SCV 00919.

Pius XI., Papst. Foto seines Wagens, Gesamtansicht. MB Typ Nürburg

Mercedes-Benz 300D

Paavst Johannes XXIII kasutas aastatel 1960-1963 Mercedes-Benz 300D ja see oli esimene sõiduk paavstide autopargis, millel käis katus maha. Paavst sai Adenauer-Mercedeses istuda tagaistme kohal tõstetud troonil. Auto teljevahet oli pikendatud 45 cm võrra ruumikuse suurendamiseks. Autos oli kliimaseade ja raadiosaatja.

Johannes XXIII., Papst. Sein MB, der ihm am 17.12.1960 im Vatikan überreicht wurde. Gesamtansicht von schräg hinten mit geöffnetem Verdeck.MB Typ 300 d, Spezialausführung.

Mercedes-Benz 600 landaulet

Stuttgarti delegatsioon andis paavst Paulus VI-le tema suveresidentsis 1965. aastal üle ikoonilise mudeli W100 landaulet-versiooni. Auto katust oli tõstetud spetsiaalselt, tagamaks paavstile rohkem pearuumi.

Mercedes-Benz Typ 600 Pullman-Landaulet, 1965. Sonderausführung für Papst Paul VI.
Mercedes-Benz Typ 600 Pullman-Landaulet, 1965. Sonderausführung für Papst Paul VI.

Mercedes-Benz 300 SEL

Kaks autot Mercedes-Benz mudel W109 tarniti Vatikanile 1967. aasta kevadel. 300 SEL Pullmanid olid 650 mm pikemad, laiemate tagaustega. Neid autosid ei kasutatud paavsti esinemistel rahvale vaid Vatikani kõrgete külaliste veoks.

Papst Paul VI. Mercedes-Benz Typ 300 SEL Landaulet (Baureihe W 109), Papstwagen, 1966.

FSC Star 660

See on kõige kummalisem popemobile, mis on ehitatud Poolas toodetud  tuletõrjeauto baasil. Sõiduk oli kasutusel Johannes Paulus II kodumaa visiidil 1979. aastal. Arvatakse, et selle “ratastel kaptenisillaga” näitas Poola oma vastuseisu nõukogude režiimile. Pildi tegi autoajakirjanik Kaido Soorsk ühe Poola automuuseumi õuel.

Fiat 1107 Nuova Campagnola ja atentaat

Fiat esitles seda sõidukit Pope John Paul II visiidil Torinosse 1980. aastal ja pani aluse neljarattaveoliste kasutusele paavsti sõidukitena. Auto teenis paavsti, kuni 13. mail 1981. aastal teda Peetruse väljakul Vatikanis tulistati.

Lincoln Continental Lehmann-Peterson

Lincoln Continental oli kohandatud Paulus VI käiguks New Yorki 1965. aastal. Autol oli mahakäiv katus ja trooni meenutav tõstetav iste taga, et tagada parem nähtavus. Auto modifitseeris kereehitaja Lehmann-Peterson, kes varustas presidentide ja rockstaaride limusiine kuulikindlate metallkaitsete ja klaasidega.

Ford Transit

Suur valge-kollane buss valmistati Johannes Paulus II visiidiks Iirimale. 15 istmega buss anti hiljem Dublini vahakujude muuseumile ja seda sai kasutada linnatuurideks, aga ka poissmeeste pidudeks hinnaga umbes 330 eurot tunni eest.

Peugeot 504

1981. aastal kasutas Johannes Paulus II Prantsusmaa Lyoni visiidil Peugeot 504. Seda sõidukit saab täna vaadata Sochaux’s, kus on Peugeot muuseum. PSA autode fännid saavad selllesse linna palverännakule minna! Ja hiljuti müüdi üks paavsti sõidutanud 504 Inglismaal ligi 14 000 naela eest oksjonil maha.
 

Citroën SM Presidentielle

Võibolla oli see ägedaim popemobile, millega Johannes Paulus II külastas Prantsusmaad 1980. aastal ja sõitis Citroen SM Presidentiellega. Auto baseerus 1970-1975 SM kupeel, millel oli Maserati mootor. SM kupee oli Motor Trendi 1972. aasta auto, millega sõideti ka rallit. Presidentielle ei olnud tänava kiireim auto, aga tegu popemobilega, mis oli sportautole väga lähedal.

Mercedes-Benz 230 G

See valge kandiline sõiduk kuldsete triipudega külgedel oli varustatud teisaldatava plastikust cupola’ga valmistati Johannes Paulus II reisiks Saksamaale 1980. aastal. Seal ei olnud troonisarnast istet  vaid diivan ning paavst sai seista sõidu ajal. Kliimaseade ei lasknud plastikkuplil uduseks minna ega sisemustel üle kuumeneda pikkade protsessioonide vältel. Süvendatud valgustid lubasid rahval paavsti paremini näha. Peale 1981. aasta atentaati asendati cupola kuulikindla klaasiga. 1993. aastal käis Johannes Paulus II Eestis, käesoleva loo tiitelfotol, mille on teinud Vambola Salupuu, näeme teda G-klassi Mercedes-Benzis.

Mercedes-Benz ML430

Maailma noorte päevale (World Youth Day) Torontos aastal 2002 sõitis Johannes Paulus II Mercedes-Benz M-klassi linnamaasturiga, mille valmistamiseks oli eeskujuks eelnenud G-klassi popemobile. Kumerate nurkadega cupola tehti kuulikindlast plastist, mis õigustas end hästi, kuna oli kergesti eemaldatav.

Kuulikindlad küljed lahendati küljekonstruktsiooniga, mis andis autole välimuse ja kaitses paavsti. V8 mootor andis 272 hobujõudu ja nagu eelkäijagi, oli see auto pärl sise- ja välisviimistluselt.

Cadillac De Ville Parade Phaeton

General Motors kulutas 600 000 dollarit, et toota kuue nädalaga Johannes Pauluse Mexico City visiidiks auto, mis pidi paavsti tooma 100 000 inimesega staadionile. Valges autos oli hüdrauliliselt kõrgemale tõstetud troon, millele minekut hõlbustasid astmelauad. Trooni ees sai ka seista, vastavad käepidemed aitasid paavsti toetuda. Paavst pühitses auto, kuid turvakaalutlustel ei kasutanud seda. Petersen Automotive Museum Los Angeleses ostis selle oksjonil 57 200 dollari eest.

Renault Kangoo Zero Emission ehk Benedictus XVI oli roheline paavst

Paavst Benedictus XVI oli tuntud oma keskkonnahoidlike vaadete poolest ja ta kasutas talle kohandatud elektriautot Renault Kangoo Maxi Z.E. Et paavstil ei ole kunagi kuhugile jõudmiseks kiire, sobis Kangoo 60 hobujõuline mootor teda edasi viima. Umbes 170 kilomeetrine sõiduulatus oli piisav, et vedada nelja reisijat Benedictuse suveresidentsi Castel Gandolfos. Kangool oli erisisu, avatav katus, vastupidi avanevad tagauksed ja eemaldatavad tagaaknad.

Renault Kangoo Z.E. and the Pope Benedict XVI

Franciscus: auto olgu tagasihoidlik!

Paavst Franciscus on muutnud popemobile diskursust ja erinevalt oma eelkäijatest armastab ta sõita autoga, kust ta saab suhelda inimestega ilma kuulikindla klaasita. Ta on öelnud, et kuulikindlas kastis on ta nagu sardiinikarbis. Ta on noorematele preestritele toonitanud, et auto on vajalik töövahend, kuid valitagu tagasihoidlikum. Tillukeses Vatikanis liigub ta tillukese 1984. aasta Renault 4L-iga. Väljaspool Vatikani on ta kasutanud muuhulgas autosid nagu 2014. aasta Hyundai Santa Fe, 2014. aasta Jeepney, 2015. aasta Isuzu D-Max, 2015. aasta Kia Sedona. Washingtonis sõitmiseks oli tal Fiat 500L, Donald Trumpiga kohtuma tuli ta tagasihoidliku Ford Focusega.

Möödunud aastal talle kingitud Lamborghini Huracan pandi oksjonile ja tulud läksid heategevuseks. Nagu juhtus ka Johannes Paulus II-le kingitud Ferrari Enzoga.

Fotod: Vambola Salupuu, Kaido Soorsk, Esta Tatrik, Daimler-Benzi arhiiv, teised tootjad ja internet.

Käesolev lugu on ilmunud Postimehe nädalalõpulisas Arter 22. septembril 2018.

Related posts