Renault Arkana ja Avatud Talude Päev

Sel juuli nädalavahetusel, kui sõitsime Renault Arkanaga, oli ka üle-Eestiline Avatud Talude Päev. Mulle on see päev alati meeldinud ja olen katsunud leida võimalust käia ja küsida linnamehe rumalaid küsimusi. Arkana avaldas aga muljet oma ruumikusega.

Olime Võrtsjärve kandis ja valisime Rannakülas Linaski ja Valguta küla Alani talu. Järveäärses Linaskis sai Hestia nimelise parvesaunaga Võrtsjärvele minna, samas oli ka vahva kalakohvik, kus avatud talude päevalistele pakuti angerjasuppi. Koht on väga kena, kuigi lõhnab kergelt euroraha järele.

Alani talu oli seevastu maalähedasem oma küüliku- ja eri lindude kasvatusega. Perenaine näitas, kuidas vokk küülikukarvadest lõnga teha vuristab. Linnamees vaatas ja imestas: kui lihtne see on, kuid voki taha ketrama istuda ei mallanud.

Tartu maanteel hea vuhiseda

Lõuna-Eestisse sõitsime sinist värvi Arkanaga. Värvi nimi on muide Zanzibar ja valikus on seitse värvi. Veebis räägitakse uuest Renault Arkanast kui sõidukist, kus on „ühendatud voolavus, elegants ja vastupidavus ning sportlikud ja dünaamilised jooned kinnitavad auto iseloomu.“ Tõepoolest, kupee-linnamaasturi kuju on silmale ilu pakkuv. Võib olla nõnda, et kujustajad said inspiratsiooni algselt Venemaa turule suunatud sõidukit luues BMW ja Mercedese sama kujuga autodest.

Tartu maanteel on Arkanaga hea vuhiseda, kõrge isteasend annab eespool toimuvast hea ülevaate. Aga tegemist on ju linnamaasturiga, millel on kliirens 200 mm. Milleks linnas nii kõrget autot on vaja – seda teab vaid nõudlus ise. Veidi ulakas on end „kleepida“ kohanduva kiirushoidiku abiga eessõitja külge ja lasta autol ise sõita. Kiirushoidik paneb mõtlema, et mis saaks, kui kogu Tartu maantee oleks täis üksteise külge kleebitud sõidukeid ja kuidas see mõjutaks juhi tähelepanu roolis ja liiklusohutust üldse. Möödasõitudelt saadud kogemus paneb mind küsima veidi võimsamat mootorit. Mõtlen, et 140 hj on paras just linnasõiduks. Ja see vana jutt, et mida rohkem võimsust, seda parem on sõita automaatkäigukastiga. Sõidetud Arkanal oli see 7 käiguline EDC, mis jättis pisut variaatorliku mulje. Bensiinimootori kütusekulu sajale oli reisi alguses 7 liitrit ja miinimum, kuid õnnestus saavutada, oli 5,8 liitrit.

Pakiruumi maht 513 liitrit

Neile, kes armastavad katsetada ja kogeda eri sõidustiile, pakub Renault MultiSense seadeid ehk kütusekulu ja CO2-heite vähendamiseks on Eco, parema kiirenduseks ja sportliku sõidu tunnetamiseks on Sport ja vaikimisi on isikupärastatud MySense.

Iga uue Renault puhul üritan selle mahutavust katsetada. Üle 4,5 meetri pikk sõiduk lubab jalasirutust nii sõitjatele kui ka pakiruumi maale kaasa võetavale nodile. Renault Arkanal on 513-liitrine pakiruum (E-TECH hübriidversioonil tänu akudele  480 liitrit). Autol on ka liigutatav põrand, mille saab mahutavuse suurendamiseks põhjale asetada. Üles tõstetud seadistuses saab tagumiste istmete alla laskmisega tekitada tasase pinna.

Hübriidile lubatakse 4,9 liitrit „saja peale“

Arkanat saab peagi ka hübriidmootoriga. 145 hj E-TECH hübriidmootor on Renault-Nissani alliansi välja töötatud uue põlvkonna 4-silindriline 1,6 l bensiinimootori. See on kohandatud hübriidtehnoloogiale ja varustatud saaste vähendamiseks tahkete osakeste filtriga. Mootori võimsus on 69 kW (91 hj) ja seda toetavad kaks elektrimootorit – „e-mootor“ (36 kW) ja 15 kW HSG (kõrgepinge käivitusgeneraator) tüüpi kõrgepingestarter.

Hübriid-Arkanal on sidurita käigukast, kombinatsioon elektrimootoritest ja sidurita käigukastist muudab käiguvahetust sujuvamaks. Pakiruumis asuva 1,2 kWh (230 V) liitiumioonakuga tagab E-TECH hübriidmootor kütusetarbimise ja CO2-heite märkimisväärse vähenemise. Sellega saab sõita linnas kuni 80% ajast 100% elektri jõul, säästes tavapärase bensiinimootoriga võrreldes kuni 40% kütust. Uue Arkana E-TECH hübriidi kombineeritud kütusekulu on 4,9 l/100 km ja CO2-heide 111 g/km (WLTP). Sarnaselt elektriautodega laetakse akut nii aeglustamise kui pidurdamise ajal. Laadida saab ka sisepõlemismootori kaudu, kasutades täiendavat soojusvõimsust, mida ei kasutata auto juhtimiseks, kui mootor töötab optimaalsel kiirusel.

Rõngu kirik, Kaarlijärve gaasijaam ja Meleski klaasitehas

Tagasitee viis meid mööda mitmest huvitavast paigast. Kes Rõngus käinud, teab sealset Rõngu Pagari kauplust ja sealseid soolaseid ja magusaid küpsetisi. Vanim ehitis Rõngus on aga sealne peaingel Miikaelile pühendatud kirik, mis ehitatud kogunisti 14. sajandi lõpul ja on Rõngu vanim ehitis. Praeguse uusgooti stiilis kuju sai kirik 20. sajandi alguses toimunud Rudolf von Engelhardti projekti järgi tehtud ümberehituste käigus.

Teine põnev asi on Estoveri Kaarlijärve meierei juurde ehitavav biogaasijaam. Mapri Ehituse sildid on veel püsti, peatselt on oodata piimast energiat saava jaama käivitumist. Tegu on muide üle keskmise keeruka tehnoloogilise objektiga, kus kääritatakse gaasi tootmiseks piimatööstuse jääke ja kogu protsessi saab iseloomustada moodsa sõna, ringmajandusega.

Käisime Meleskis, kus asub 1792. Amelung & Co asutatud Eesti pikima ajalooga klaasivabrik. See oli 19. sajandil Baltikumi suurim ja Vene impeeriumis oli vaid Rjazani klaasivabrik, mis konkureeris Meleskiga suurima Vene klaasitehase tiitlile. Johannes Lorup rentis klaasivabriku 1924. Meleski klaasivabriku toodang on kergesti äratuntav oma sinakasrohelise tooni poolest, sest Eesti liiv ei ole piisavalt puhas, selleks, et toota kirgast klaasi. Siit kasvasid välja Eesti klaasitööstused Johannes Lorupi klaasitööstus, Tarbeklaas, Skankristall ja Glasstone. Viimati sulatati ja puhuti Meleskis klaasi 2005. aastal ja hetkel on hoone müügis.

Lemmik tänu ruumikusele

Mind on alati paelunud heina- või põhupallid, mis korrapäraste objektidena on põllule jäetud. Need meenutavad mulle kunstnik Mari Kurismaa maali, 80te lõpust pärit teost munaga. Ma olen põhupallide vahele ennegi autot asetanud ja pilte klõpsinud. Ja teelt kõrvale saab väga hästi keerata ka linnamaasturiga.

Minu lemmik Renault’de hulka kuulub nüüdsest vaieldamatult ka Arkana just tänu oma ruumikusele. Mis maksab? ZEN varustusega auto letihind on üle 23 000 euro, R.S. Line sportliku sõiduki letihind aga üle 27 000. Viie aasta kasutusrendi hind jääb 200 ja 300 euro vahele.

Related posts