Renault Espace ehk prantslased on mahtuniversaalide tootmises jätkuvalt esirinnas

Pika pealkirjaga lugu. Aga prantsuse autotööstus on huvitav nähtus: ummisjalu kogu muu maailma järel jooksmise asemel meeldib neil keskenduda oma niššidele ja neid järjepidavalt arendada. Loomulikult järgitakse teatud ülemaailmseid trende, kuid paljude prantsuse sõidukite puhul on märgata teatud omapärasust. Näited? Linnaautodest näiteks tagamootoriga Twingo või selline huvitav putukas nagu Twizy. Ning siis on mahtuniversaalid, mille ehitamine on neil eriti käpas. Justkui oleks nende autode disainer otsustanud Cote D’Azur’i rannikul maha istuda, kuulata aegumatut hitti La Mer ning punase veini ja päikeseloojangu saatel paberile kanda võimalikult praktiline ja prantslaslik hing neljal rattal.

Juhtusin hiljuti Kristiine ristmikul nägema vana Peugot 807-t ning mingil põhjusel köitis see mind rohkem kui peaks. Puhtpraktilistel põhjustel loodud mahtuniversaal ei kõla nagu midagi, mis hallist massist uhkelt erinema peaks. Aga see erines, ja sääraseid huvitavaid perebusse on veel – Avantime, Synergie, Picasso. Nad on alati isevärki sõidukid olnud – ning erandiks pole ka uus Renault Espace.

Perele suunatud Alpine

Võib ju arvata, et tegu on järjekordse lapsed-trenni-ja-tagasi perevaguniga. Noh, ehkki see vastab ka osaliselt tõele, pakub Espace tegelikult meeldivat üllatusmomenti. Mõõtmetelt väikebussi meenutav auto on hoopis sportlikum kui esmapilgul arvata võib. Kapoti all peitub uuelt ja juba legendaarselt Alpine A110’lt pärit 165kw turbomootor (küll pisut kohandatult), mis lubab ilma pingeteta teha möödasõite ka Autobahnil. Kuid sportlikuse konks ei peitu mootoris – Espace pakub funktsiooni, mis on omane enamjaolt sportautodele – neljarattapööramine 4control. Kombineeritult kerge ja väikese rooli ning robustse šassiiga, suudab Renault käituda linnavahel nõtkelt kui noor hirv. Massikese on kõrge, mistõttu võib suurematel kiirustel esineda kere liigset kaldumist, ent kui sinu nimi pole juhuslikult Jeremy, Richard või James, siis sa ilmselt ei vii Espace’i ringrajale, rääkimata mahtuniversaali keskmootoriliseks ehitamisest.

Soliidne väikebuss igaks elujuhtumiks

Mulle väga meeldis vana Espace, nii seest kui väljast. Panipaiku ja vigureid oli täpselt nii palju, et populaarne autoajakirjanik Doug DeMuro võinuks sellest veerandtunnise video teha. Uus Espace pole õnneks oma võlu kaotanud. Vigureid on jah vähem, kuid praktilisuse etalonina hoiab Espace lippu kõrgel. Väljast meenutab ta pigem väikebussi kui mahtuniversaali. Pikkust on tal 4,8 meetrit ning samuti on auto saanud kõrguselisa. Mustas kuues näeb Renault vägagi soliidne välja.

Nagu mudelinimi ka vihjab, on põhifookus ruumikusel. Juhikohalt avaneb ülimalt avar vaade ning ruumi on piisavalt, et kõik 7 reisijat end mugavalt tunneks (järgi proovitud!). Keskkonsool on üsna futuristlik, paneelid ning kohtvalgustid panevad särama Mercedese toodangut meenutavad värvimuutvad LED-ribad. Huvitavad on ka mõned mugavusfunktsioonide asukohad. Näiteks püsikiirusehoidjat otsisin ma päris tükk aega, leides selle rooli asemel hoopis käetoe juurest. Kui vanasti oleksin ilmselt kirunud sellise paigutuse üle, siis nüüd võtan seda avasüli vastu – lihtsalt sellepärast on tore on näha midagi erinevat.

Infosüsteem on pisut aeglane, kuid pakub see-eest mitmeid huvitavaid funktsioone, nagu näiteks Eco-Coach, mis proovib juhti suunata ökonoomsemalt ja loodussõbralikumalt sõitma. Ainus häiriv asi oli tavaseades näidikuplokk, mille tähised on natuke ebamugavalt jaotatud. Näidikudisaini on muidugi võimalik ka muuta.

Puudust ei tule millestki

Keskmiseks kütusekuluks osutus 600 läbitud kilomeetriga 7,5 l/100 km. Pole paha sellist mootorit ja kaalu arvestades. Ruumist jällegi ei pea enam kindlasti rääkima, pika sõidu jooksul mahtus autosse ära 7 inimest ning kogu nende pagas. Ja kui tekib vajadus vedada suuremaid esemeid, siis on istmete allaklappimine on tehtud eriti mugavaks. Tagumiste ridade jaoks on eraldi nupud, mis istmed hetkega maadligi saadavad. Viimase kahe rea allapanekul tekib 2040l pakiruum.

Uus Espace tõestab, et prantslased on jätkuvalt mahtuniversaalide tootmises esimesed ning nad on suutnud toota vanale mudelile väärilise järglase. Hinnad algavad 30 000 eurost. Ning see pani mind mõtlema – miks osta mõni kallim linnamaastur üle sellise mahtuniversaali. Suured mõõtmed on võib-olla ainus meeltmuutev faktor, kuid Espace sõiduomadused on tõesti kiiduväärt.

C’est très bien Renault, très bien!

Related posts