Saabi-Anti: Ma pole Saabi kunagi armastanud

Täna räägime Saabist. Pikalt. Meie vestluskaaslast Saabi-Antit ehk passi järgi Anti Palmi teab arvatavasti enamik Eesti saabisõpru. Paljud on käinud tema juures remondis, mitmed on ostnud autosid. Vestluse alguses toonitab Anti, et Saabi pole ta kunagi armastanud, mees armastab ikka oma abikaasat, tütart ja Jumalat. Kuid Saabid meeldivad talle väga-väga. Saabi-Anti käsutuses on aegade jooksul koos tänaste kollektsiooniautodega olnud ligi 60 Svenska Aeroplan AB sõidukit. Tal on ka Saabi mudelautosid 1:43 skaalas tükki 61. Peaaegu kõik Saabid, mida on toodetud 1:43 skaalas. Hea on teada sedagi, et Eesti liiklusregistris on Saabe 5700.

dsc04201

Anti esimese Saabi hankis Raivo Tafenau

Saabidega puutus Anti esimest korda kokku 1989 aasta kevadel, töötades ühes kooperatiivis autoplekksepana ja klassivend Indrek Kikas ostis Soomest enesele “Saab 99 MY1978” (MY on muide model year).

Omale esimese Saabi saamisest räägib Saabi-Anti nii: “Olin Kadaka autoturult parasjagu ühte salatirohelist Lada 2105 ostmas. Leppisin müüjaga kokku, et järgmisel päeval vahetab raha omanikku ja läheme vormistama. Õhtul aga tuli isa minu juurde ja temaga oli kaasas Raivo Tafenau nimeline mees, kes oli äsja endale Soomest soetanud Saab 99. Isa soovitas minna koos Raivoga proovisõidule, tegime pika ringi ja see määras edaspidise. Raivo lubas siis mulle Soomest samasuguse Saabi tuua. Nimelt töötas ta sel ajal laeval muusikuna, tal oli Soome viisa ja seega tal olid võimalused. 30. detsembril 1989 saingi 1977. aasta Saab 99 sadamast kätte peale seda, kui Raivo sellega tolliväravate vahelt läbi vuras.”

dsc04253

Saabide remondifirma aastast 1992

Anti jätkab: “Otsustasin Saabi remondi endale selgeks teha. Žigullide ja Mossede remont oli mul lapsest saati selge, olen üles kasvanud autode keskel, sest isa oli mul terve elu suur auto ja tehnikafanaatik. Ta remontis kodus sõprade ning töökaaslaste autosid seitsmekümnendate aastate algusest peale. Nii olen ma teise põlvkonna automehaanik.

Üsna lühikese ajaga kogunes minu garaaži ette märkimisväärne arv Saabe. Alguses olid need 99d ja 900d. Minu kliendid olid reklaamimees Karl-Hans Arrak 900ga, IT-ärimees Jaak Ennuste 900ga, muusikamees Alar Kotkas 900ga, supertrummar Jüri Mazurtšak 99, 9000, 9-5 ja täna 9-5NGga, koreograaf Mait Agu 99ga. Ja muidugi Raivo Tafenau. Aastaks 1992 oli mul juba aga sedavõrd palju Saabi kliente ning remondioskusi, et otsustasin oma firma luua.”

dsc04241

Miks peaks keegi enesele täna Saabi ostma?

Bränd on ajalugu, aga Saabid ruulivad veel täiega. Paljude täna müüdavate uute autode varustus jääb kõvasti alla 10-12 aastat vanale Saabile. Trollhättani rootslaste eesmärk oli valmistada selliseid premium-klassi autosid, mida teised autotootjad alles leiutasid. Järjest raskem on leida mõistliku, 200 tuhande km läbisõiduga Saabe. Ja kui leidub, siis selle eest küsitakse krõbedamat hinda. Igatahes, see kes tahab midagi isikupärast, eristuvat ja komforti, siis talle on Saab jätkuvalt õige valik.

Ka Volvo on hea põhjamaa auto, kuid neil kahel on erinev kontseptsioon. Volvosid on läbi aegade toodetud kui platsiautosid. Lahti kirjutatuna: toodeti täpselt ühesuguse varustuse ja välimusega – tumesinine, beeži nahksisuga, 2,4 turbodiisel mootoriga, manuaal käigukasti ja ühesuguste 17″ valuvelgedega, sama stereosüsteemiga autosid Volvo XC70. Saabid olid aga 100% tellitud ja puudus mõiste “standardmudel”. Kahte täpselt ühesugust on pea võimatu leida, kuigi mudelivalik on olnud kesine.

Vaadake YouTubessse, seal on siiani üleval TopGeari saade, kus Clarkson tallab 9-5 Aerot ning kiidab, et see püss kiirendab oluliselt paremini kui Porsche 911.

dsc04259

Kui parim sõber tahab autot osta, siis muidugi Saabi?

Soovitan praegu veel jätkuvalt Saabi, seejärel Volvot ja siis lasen tal endal midagi välja pakkuda, et saaks hinnangu anda. Olen nõnda teinud palju kordi. Volvo on väga hea auto ja pean sügavalt lugu. Siiski häirib mind asjaolu, et samal mudelil ja samal aastakäigul vahelduvad mitmed agregaadid, kuigi funktsionaalsus on täpselt sama. XC90 MY2004 esineb eri roolilatte nii palju, et isegi VIN-koodi järgi ei suuda ei meie ega ka Info Auto õiget varuosa garanteerida. Mis on selle kõige mõte, jääb mulle kui autospetsialistile arusaamatuks. Saabidel on näiteks 9-5 MY1998-2005 kõigil ühesugune roolilatt. Seepärast olekski esimene soovitus Saab, kuna konservatiivsemat autot on lihtsam pidada.

dsc04250

Milline on kõige parem Saab?

Materjalivaliku, vastupidavuse, ka rooste, disaini ja koostekvaliteedi poolest on kõige parem kahtlemata SAAB 9-5 aastatest 2004-2005, toonitaksin eriti Aero versiooni. Selliseid on minu käsutuses täna kaks.

dsc04246

Kes on tüüpiline saabiomanik?

Inimene, kes peab endast lugu, väärtustab oma peret ning kes on valmis sellega seonduvalt kandma aeg-ajalt mõningasi kulutusi. Inimene kes ei vannu kergelt alla ega löö käega, kui juhuslikult sama probleem peaks autoga korduma. Üldjuhul ei hakka tõeline saabiomanik süüdistama kõiki, alates mehaanikutest kuni autotootjani, vaid suhtub mõistvalt.

Mitu Saabi käib sinu juures aastas remondis?

Väga raske öelda. Sõltub tööde iseloomust ca 5-8 päevas. Pluss Volvod ja muud autod. Seega laias laastus 1400-1500 Saabi aastas. 65-70% moodustavad Eesti Saabid, ülejäänud on mujalt Euroopast.

dsc04295

Kas Saabi tootmise lõpetamine kurvastab sind?

Loomulikult olen kurb, väga kurb ja on ääretult kahju, et sedavõrd suurepärane bränd nii kergekäeliselt allavett lasti. Mõistan, et sulgemise taga oli poliitiline mäng, mitte et Saabide tootmine poleks äriliselt rentaabel olnud. GM hõõrus juba mõnda aega käsi, kuidas see asi ära lõpetada. Üks võimalikke sulgemise põhjusi võis olla, et Saab oli USA turul liiga tugev kaubamärk ning seepärast jäid Cadillacid müümata. GM ehk lootis, et pannes Saabi kinni, võtab ostjaskond kohe Cadillacid omaks, kuid nii ei läinud. Inimesed hakkasid oma raha hoopis Subarule, BMW-le ja ja Audile viima.

Teine põhjus võib olla, et GMil puudus selge arusaam Saabi kasumist. Tegu on siiski maailma suurima korporatsiooniga ning kuuldavasti on sealne rahade liikumise süsteem üsna segane. GMi kontor on USAs, Saabi oma aga Rootsis. Sogases vees kahe kontinendi vahel ujudes võis Atlandi-tagusele seltskonnale näida, et Saabide tootmine on kahjumlik, samal ajal kui tegelikud kuluallikad olid hoopis oma õue peal. Kuuldavasti oli Saabide tootmine vägagi kasumlik ning ebarentaabluse jutt olla üks kenake linnalegend. Nõnda ütles üks tootmisprotsessidele väga lähedal seisnud isik. See on siiski vaid minu arusaam asjast, aga selge on see, et keegi kuskil vassis numbritega ja mitte vähe.

dsc04296

Mis loomaga saab Saabi võrrelda?

Minu silmade läbi võiks see olla delfiin. Miks? Ta on intelligentne, voolujooneline, kiire, ilusa välimusega, ilusa näoga, oskab olla inimese sõber, aitab hädas – suhteliselt samad omadused nagu Saabilgi.

Kas Saab on mees või naine?

Subjektiivne arvamus, et Saab 9-3 on naine, kuna ta on natuke õrnem ja kapriissem ning 9-5 on mees, kuna ta on suurem ja tugevam.

dsc04258

Milline oleks sinu järelhüüe Saabile?

Planeedil Maa on siiani veel märkimisväärne hulk inimesi, kes pole enda Saabi suutnud millegi parema vastu välja vahetada. Nad küll tahaks ja neil on selleks isegi raha olemas, kuid lihtsalt pole Saabi millegagi asendada! Need inimesed justkui hüüaksid: andke mulle ometi üks Saab! See hüüe on aga kurtidele kõrvadele ja vastav raha jääbki kokku kogumata.

dsc04279

 

 

Related posts