Tesla Semi ei olnud ainus üllatus!

Täna hommikul, Eesti aja järgi kell 6:00, algas veebiülekanne Tesla esimese elektriveoka esitluselt (OK – väikese hilinemisega, sest ka kõige suurematel ei lähe sellised otseülekanded alati õlitatult). Kuigi mind ei saa pidada hardcore Tesla ega elektriautonduse fänniks, panin ka oma kella veidi varem tirisema, et sellest osa saada. Saalitäis VIP-e oli põnevil, hõiskasid ning plaksutasid, kui kaks veokat nende ette sõitsid. Sündmus leidis aset Tesla disainistuudio ning Elon Muski teise olulise ettevõtte, SpaceX, pinnal. Eraldi tähelepanu peab pöörama esitlusel kasutatud muusikale. Semi lavale tuleku taustaks mängis Queens of the Stone Age lugu Feet Don’t Fail Me ning õhtu edenedes mängiti Beastie Boys pala Sabotage. Aga sellest veidi hiljem.

Tesla Semi

Maailmal puudub selge arvamus Tesla veoki kohta, majanduslikult võib olla see ettevõtte krahh või the next big thing. Täna on võimalik masinat juba broneerida, selleks ei ole väga palju vaja teha. Annad Tesla Motors kasutusse mõned oma andmed ja kannad neile 5000 USD*, tootmine algab juba aastal 2019. Ehk esimesed Tesla Semi nime kandvad veoautod jõuavad teedele kahe aasta pärast.

BAMF PERFORMANCE

Elon Musk sõnul on ja jääb Tesla toodangu juures kõige olulisemaks jõudlus. Samal ajal, kui Musk selle lause lendu lasi laiutas tema taga ekraanil inglise keelne akronüüm BAMF, koos sõnaga PERFORMANCE. Viisakuse huvides jätan antud väljendi tõlkimata, kellel huvi ja ei tea mida BAMF tähendab, siis võib abiks võtta Urban Dictionary. Tegemist ei ole tehnilise terminiga.

5 sekundit sajani?

Jõudlusest rääkides ei olnud Tesla pealik kade. Taustaks mängisid lõbusad animatsioonid, kus kujutati reaalajas kiirendavat Tesla veokat ja diiselmootoriga liikuvat masinat. Sisepõlemismootoriga kujutisele anti rahulikult aega…

Mõned numbrid:
– 0-60 mph* 5 sekundit (keskmine diiselmootoriga sadul suudab seda 15 sekundiga).
– Täislastis Tesla Semi 0-60 mph kiirendus on 20 sekundit.
– 5% tõusul suudab Tesla Semi sõita 65 mph*, tavapärane veok 45 mph*.
– Sõiduulatus 500 miili / 800 kilomeetrit (täislastis).
– Tuuletakistuse koefitsient 0.36 Cd (vaata alumiselt pildilt võrdlusi).

Juhikoht keskele ja sõit ohutuks

Veoautokabiin ei ole enam see, mis vanasti. Juht on istutatud keskele, tee suhtes veidi kummaline, kuid auto, milles on enamasti üks inimene, igati mõistlik. Olemas on lisaiste kaasreisijale ja muidugi puuteekraanid, neid on kaks. Kuvatav info on tänapäeva sõidukitele tavapärane: navigatsioon, juhiiabiseadmete teavitused, samuti on sõiduk ühendatud autopargi haldusega. Viimasest rääkides on sõidukil link Tesla mobiilsete teenustega, võimalik on teostada diagnostikat ilma, et sõiduk peab hoolduspunkti tulema. Olemas on info eeldatava hoolduse kohta ning muidugi sõiduki asukoht ja suhtlus kõnekeskusega.

Juhikoht on nende sõnul ohutuim maailmas. Raskuskese on viidud nii alla kui võimalik. Väheneb ülerullumise oht ja Tesla Semiga sõites ei teki iial “taskunoa” efekti (üks suurimaid veoautojuhtide ohuallikaid). Veoauto pidurdab ise, hoiab sõidurida ja hoiatab kokkupõrke eest.

Laadimine ja miljon miili* muretut sõitu

Tesla lubab, et 400 miilise (640 km) sõiduulatuse laadimiseks kulub kõigest 30 minutit. Laadimisvõrgu osas on maailmavallutuslikud plaanid. Kavas on kogu Maa katta megachargeritega, mis ideeliselt peaks välja andma ainult rohelist elektrit. Ning oluline on ju kasutusmugavus, et laadida saaks kõikjal.

Jõuülekandele andis Musk lubaduse, et see kestab miljon miili. Miks see ei peaks nii olema – sõidukil puudub käigukast, jõudu ei kanta klassikalises võtmes kuhugi üle, puudub diferentsiaal. Lisaks ütles Musk, et sellel autol ei pea mitte kunagi piduriklotse vahetama.

Mainides Tesla-style hullusi, siis sõiduki klaasid on Thermonuclear Explosion-Proof (andeks, ma ei oska seda maakeelde panna). Ehk, kui keskmiselt puruneb veoautol klaas korra aastas, siis Tesla Semiga ei iial!

Suck it Rail Baltic

Palju see kõik maksab? Tesla on ju kallis, elektriautod on kallid, kes neid osta ja pidada jõuab. Tegelikult, võttes arvesse Tesla Semi enneolematut vastupidavust, “kütusekulu,” sooritusvõimet ja lisaks arvestada teguritega nagu liisingumakse, kindlustus ja muidugi hooldusehindasid, siis väide on, et Tesla Semi ei ole kallis. Võrreldes diiselmootoriga veoki kugukuludega, on Elon Muski sõna, et nende masin on 25 Ameerika senti* ühele miilile odavam ja seda esimesest kasutuspäevast.

Klientidega flirtiv Musk ei avaldanud muidugi tootjapoolset soovitusliku jaehinda ja mainimata jäi, et Tesla ei ole esimene elektri jõul liikuv veoauto. Kaks autotööstuse giganti Toyota ja Cummins on omi tooteid juba maailmale tutvustanud. Tänased andmed muidugi räägivad Tesla kasuks, aga…

Läheme kuludes veelgi sügavamale. Veoautod sõidavad tihti konvois (siinkohal ka väike filmisoovitus: http://www.imdb.com/title/tt0077369/) ja kui panna konvoisse kolm Tesla Semi on kulu tavapärase veoautoga 66 Ameerika senti* ühe miili kohta odavam. Ja need kulunumbrid teevad juba raudteele ära.

Seksikaks alles läheb

Kuigi maavärinat tekitav Tesla Semi on transpordimaastiku pommuudis, siis see ei olnud täna hommikul ainus üllatus. Algselt oli elektriveoki avalikustamine planeeritud kuupäevale 26.10.2017. Edasi lükkamise põhjuseks toodi, et power tuleb suunata Model 3 tootmisprobleemide lahendamisele. Kutse saajad olid ärritunud – me ju tahame seda veoautot juba näha, Elon, sa lubasid! Aga tasus oodata, sest veoautodega saab ju kaupa vedada ja tänane last oli Tesla Roadster. Lavale veeredes oli taustaks mainitud Beastie Boys lugu.

See on sabotaaž!

Sabotööriks on Elon Musk ise, kes varastas oma show uudispommiga number kaks. Tesla Motors loomise alustalaks oli Tesla Roadster, see oli esimene tänavalegaalne seeriatootmise elektriauto, mis kasutas liitium-ioonakusid ja ka esimene elektriauto, mis pakkus üle 200 miilist (320km) sõiduulatust.  Ja nad teevad ta uueks.

Teise põlvkonna Roadsteri rekordilised näitajad:
– 0-60 mph 1,9 sekundit. Muski sõnul maailmas esmakordne, veidi vaieldav: https://i.redd.it/4i8nr8z5gbnx.jpg, kuid kindlasti ei ole seda saavutanud tavakasutuses olevad autod.
– 0-100 mph 4,2 sekundit. Selle numbri välja ütlemise hetkel oli kuulda lennukimüra, mille peale Musk sai öelda: “See on kiirem, kui lennuk, mida seal üleval näete.
– 1/4 miili 8,9 sekundit. Jällegi esimest korda maailma ajaloos, kui seda seeriatoomise auto teha suudab.
– Tippkiirus 250 mph (400 kmh) ja rohkem, täpset numbrit Elon Musk ei paljastanud.
– Sõiduulatus 620 miili (ümardame – 1000 km!), akupakis 200 kWh.
– 3 elektrimootorit, 10000 Nm väänet.

See on maailma kiireim seeriatoomises olev auto – PUNKT (Elon Musk, november 2017). Ja need näitajad on baasmudeli omad. Need on numbrid, mida Tesla Motors suudab pakkuda prototüübiga. Musk lisas, et uuel aastal räägime, mida me veel lisaks suudame pakkuda. Kõiki neid numbreid vasakule ja paremale loopides kasutas visionäär, omadussõnu: jaburad, arulagedad, naeruväärsed.

Sõiduulatust visualiseerides on põhimõtteliselt võimalik ühe laadimisega teha selline ring. Narva seekord ei jõua ja peab mõtlema, et ehk Keilas üks väike laadimine, koos kabanossiga teha.

Lõpetuseks lisas Musk, et peale uue Tesla Roadsteri proovimist tundub sisepõlemismootoriga sportautoga sõitmine justkui kasutaksid vana, roostes ja higistama ajavat aurumasinat (it’ll feel like a steam engine with a side of quiche).

Varrukas oli veel üks kaart – Roadster on 2+2. Tagumised istmed on küll väiksemat kasvu inimestele, aga need on olemas. Lisaks pidi pakiruum olema külluslik, et mitte kasutada sõna suuremeelne.

Tesla uus sportauto on saadaval alates 2020 – tellimine alaku!

Kas lubadused täituvad? 

Kas maailm pöörleb nüüd kiiremini? Ei, kõik on endine. Pigem on küsimus, et kuidas kõik need lubadused järgmiste aastate jooksul ellu rakendatakse. Tesla Motorsi jätkusuutlikkuse ümber on viimastel kuudel spekuleeritud, kas Muskil on finantsvõimekust, kas on personali. Igal juhul on topelt vau-efekt täna varahommikust maailma ette laiali rullitud.

Mis muud, andke oma tellimused sisse ja kellel otseülekanne nägemata jäi, siis 35 minutit ja on ka see mure murtud: https://livestream.tesla.com/.

Paar asja veel

*Tesla Motors on Ameerika ettevõte, see on põhjuseks, miks tekst sisaldab miile ja dollareid.
Mõned arvutused, et väärtusi lihtsamini mõista:
*5000 USD täna kusagil 4 235 EUR
*60 mph = 96,6 km/h
*65 mph = 104,6 km/h
*45 mph = 72,4 km/h
*Miljon miili = 1,6 miljonit kilomeetrit
*25 USA senti on täna 21 eurosenti

Tesla Motors: https://www.tesla.com/
Tesla Semi: https://www.tesla.com/semi/
Tesla Roadster: https://www.tesla.com/roadster/

P.S. Kui 35 minutit on Sinu ajast palju, siis saab hommikuse info kätte ka üheksaga:

Fotod ja videod on esitlusvideo ja Tesla.com kodulehe kuvatõmmiseid. Muusikaline taust esitlusel olnud palad ja kaart Google Mapsist.

Related posts