Toyota Yaris WRC autod on Tallinna uues tehases kohal!

22.august läheb Eesti autospordi ajalukku, kui päev mil Peetris asuvasse Tommi Mäkinen Racingu Eesti tehasesse, veeresid sisse Toyota Yaris WRC võistlusautod. Kuigi majas on töö käinud juba paar kuud, siis peamine ettevalmistus käis just tänaseks, et kõik oleks valmis, kui Saksamaa ralli järgselt autod Eestisse jõuavad.
Tommi Mäkinen Racingu peakorter Soomes, Puuppolas jääb edaspidi vaid arenduskeskuse funktsiooni täitma ning WRC autode ettevalmistuse ja komplekteerimise ning kogu logistikaga seotud protsessid hakkavad tulevikus toimuma vaid Eestis.

Nüüd on nad siis tegelikult ka kohal!

Veidi enne kella 9 hommikul kõlas Peetris asuva hoone värava taga Toyota Gazoo Racing suuri kirju kandva rekka signaal ning selle sees veeresid hooviplatsile Saksamaa rallil poodiumikoha toonud Esapekka Lappi – Janne Fermi Yaris WRC ja viimasel päeval rajaäärde jäänud Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila võistlusauto.

Esimesena lükati treilerilt maha ja siseruumidesse Lappi võistlusauto, mis tähendas seda, et esimene Yaris WRC, mis Peetris oma kohale sai, oli auto, mille registreerimise nr. A-6215. Seejärel lükkasid mehaanikud meedia valvsa pilgu ja Toyota Gazoo Racing meeskonna peatehniku, Kenneth Seppa juhtimisel ka Latvala auto oma kohale. Ott Tänakule ja Martin Järveojale Saksamaa MM-ralli võidu toonud Yaris WRC veel hommikul kohale ei jõudnud, kuid veereb Peetris asuvasse hoonesse kindlasti tänase päeva jooksul.

„Päris suur ärevus oli, kui see rekka väravast sisse sõitis ja kõik need meedia inimesed kohale tulid. Tekkis selline ootamatu olukord aga sellegipoolest on väga soe tunne ja polekski kunagi uskunud, et see teoks saab, aga siin me täna oleme,“ sõnas Kenneth Sepp.

Iga asi omal ajal ja omal kohal

Kuigi täna lükati võistlusautod nö. nende „lõpp peatusesse“, siis reaalselt on uues hoones kõik väga täpselt määratud, et kuidas auto ja muud detailid liiguvad.
Esimese siseruumina ootab autosid peale võistlust ees pesuruum, kus siis autod rallitolmust ja muust sinna mitte kuuluvast puhtaks pestakse. Seejärel ootab autosid ees kere detailide eemaldamine ehk rallikeeles strip down.

Peale seda liigub auto kerepinki ehk body shoppi, kus hoolikalt iga kere cm üle vaadatakse, et kas midagi on vaja taastada, vahetada vms.
Kui see pool on kõik ok, siis liiguvad autod edasi main workshoppi, kus siis algab taas auto kokkupanek ja ettevalmistus järgmiseks võistluseks.
Enamus detaile, mis võistelnud ralliautodel küljest võetakse lähevad tagasi Soome ja kasutusse testiautodel.
Lisaks sellistele nn. step by step ruumidele on spetsiaalsed eraldi ruumid ka detailidele, mis vajavad liivapritsiga puhastamist ja lähemalt uurimist. Eesti üks unikaalsemaid ruume on kindlasti Toyota Eesti tehases kvaliteedi kontrolli ruum, kus 99% detaile sillataladest, kuni käänmikeni läbivad kümnendik mm skaalal väga täpse analüüsi. Kui sellest läbi ei pääse, on ees ootamas prügikast.

Autode main workshop ruumis on veel eraldi alad, kus hakkab käima mootorite ja käigukastide ettevalmistus ja muud nende detailidega seotud tööd.
Ladustatud on veel eraldi uksed, pamperid, kütusepaagid, poldid-mutrid jne. ühesõnaga mida iganes ralliauto juures vaja on, need on kõik olemas ka Peetris asuvas hoones.
Kui toidupoes oleme harjunud, et igal tootel on oma unikaalne kood, siis täpselt sama on ka kõikide Toyota Yaris WRC detailidega. Kõik detailid saavad markeerimise ruumis oma koodi ning ka välja antakse neid laost just nende koodide alusel. See tegevus toimub nii rallieelsel ettevalmistusel, kui ka ralli ajal, et kõik oleks alati teada, et kui palju mida veel järgi ja kus kasutuses.

Esimesed autod valmistatakse Eestis ette Kataloonia ralliks

Igapäevaselt töötab Toyota meeskonna „kontoris“ 23 inimest, kellest enamjagu on eestlased. Kogu mehaanikute personal on läbinud enne tööle asumist 2-3 kuu pikkuse koolituse. Miks just enamus personalist on eestlased, selles ma usun kahtlust pole, sest Eestis on palju ralli spetsialiste, kes end tõestanud nii kodus, kui ka väljaspool Eesti piire ning on seda nüüd tegemas veel mastaapsemalt. Võistluste eel hakkavad Eestis käima ka meeskonna insenerid, kes siis autodele viimase võistluseelse häälestuse teevad.

Toyota Gazoo Racing meeskonna PR assistent Henri Rump sõnas, et mehaanikud ja insenerid suudavad ühise pingutuse tulemusel WRC auto ehitada nullist võistlusvalmis kolme päevaga.
Lisaks vingetele eestlastele, kes on oma südame rallile ja Toyotale loovutanud, oli üheks peamiseks Soomest Eestisse kolimise põhjuseks logistika.
„Nagu Tommi Mäkinen ise on ka öeldud, siis Eestisse kolimine annab Toyota meeskonnale suurema ajakanali autode ettevalmistamiseks ning logistika võistluste eel ja järel muutub kindlasti palju lihtsamaks,“ tõi meeskonna peatehnik Sepp välja peamised põhjused, et miks otsustas meeskond oma tehase Eestisse kolida.
Meeskonnal on hetkel kasutuses üheksa Yaris WRC-d, millest siis kolm on nüüd Eestis. Need Saksas edukalt võistelnud autod saavad uuesti rajale oktoobri lõpus sõidetaval Kataloonia rallil.
Autod, mis lähevad võistlustulle järgmisena eesootaval Türgi rallil ja ka Walesis on juba ettevalmistatud ning ootel Soomes.
Samuti on meeskond lähipäevil suurte merekonteineritega Austraalia poole teele saatmas ka recce autosid (rajakirjutamise autod), tööriistu ja paljud muud, mis hooaja viimasel rallil vajalik.

Tere tulemast Eestisse Toyota Gazoo Racing ja jõudu tööle kogu sellele vingele personaline!

Lugu ilmus originaalis Eesti ühe suurima rallifänni (rallihullu, nagu ta ennast ise nimetab) Rauno Paltser blogis. Loe Rauno blogi siit: https://rallihullusoidupaevik.blogspot.com/

Pildistas loo autor.

Related posts