Turbo plus kitiga Volvo 780

Andres Lill on volvofänn. Ta igatses sõita punase turbomootoriga Volvo 780ga ja pika otsimise järel leidiski ta täpselt sellise unelmate auto. 2,3 liitrise turbomootoriga Volvo 780 on autohuviliste seas hinnatud. Carrozzeria Bertone kujustatud autot on valmistatud kriips üle 8500 ja mõnikord kutsutakse seda ka Volvo Maserati.

Kuidas jõudsid Volvo 780 juurde?

Mul on olnud Volvo 245 ja 740. Kui ma Volvo 780-t esimest korda piltidelt nägin, siis kohe väga tahtsin seda autot omale. Hakkasin otsima, kuid ebaõnnestusin. Soome Nettiautos ei olnud terve aasta ühtegi müügis, Saksast leidsin kaks hinnalt sobivat. Üritasin helistada, telefoni vastu ei võetud, saatsin saksakeelse SMSi ja palusin lisainfot, müüja ei viitsinud minna pilte tegema ja siis ühtäkki oli auto müüdud. Järgmisega sama lugu.

Mismoodi sa lõpuks oma auto leidsid?

Olin juba loobumas, kui avasin ilusal laupäeva hommikul veebis Nettiauto ja avastasin oma rõõmuks oma eelarvesse mahtuva hinnaga punast värvi, heleda sisuga, turbomootoriga Volvo 780. Tegin esimese kõne ja küsisin, kas on midagi viga, aga jutu järgi tundus kõik olevat hea. Teise kõne tegin sõbrale Soome Volvo-kerhost ja palusin ka temal helistada, soomlane ikka usaldab soomlast. On ju ennegi kohale mindud ja auto juba müüdud. Järgmine kõne oli Tallinki ja pühapäeval kell 6.45 sõitsin üle lahe. Auto asus 120 kilomeetri kaugusel Helsingist ning õhtupoolikul pärast ostu istusin autosse ja hakkasin vaikselt sõitma.

Kas nii lihtne ongi Soomest autot osta?

Ei olnud. Oli vaja veel ajutist päevaluba Soomes sõitmiseks, aga kuna oli pühapäev, siis sõitsin mööda kõrvalteid sõbra juurde. Järgmisel hommikul sain ülevaatuspunktist 29 eurot maksnud päevaloa koos kindlustusega. See luba on sõiduki remonti või garaaži toimetamiseks. Loa andja autot üle ei vaata, auto võib olla piltlikult öeldes täielik raibe. Päevaloale pannakse kirja marsruut, ma ütlesin neile, et “siit Länsisatamasse”.

Aga Eestis läks libedalt?

Ei, siin ei läinud registreerimine lihtsalt, kuna 140 kilovatise mootoriga Volvo 780-t register ei tunnistanud. Tavaline mootor on sel mudelil 121 kW, kuid minu autol on peal võimsust tõstev turbo plus kit. Praegu on Eestis minu teada veel üks selline, aga ta ei ole arvel. Kui ma auto ostsin, siis tegin kirjaliku ostu-müügilepingu, lisaks tegime Soome maanteeametis ka võõrandamise paberi. Tehnilisest passist anti mulle vaid A pool, aga meie register raius, et mõlemad pooled peavad olema. Lisaks oli auto võimalik mootor Eesti registris B280FT, aga sellist mootorit ei ole olemas. Nädalaga tegi meie register Soome päringu ja asjad hakkasid arenema.

Mis värk see turbo plus kit siis on?

Auto mootor on B230FT millele Volvo pakkus sportlikumat seadet, mis tõstab turborõhu normaalrõhust 0,5 baari kuni 0,8 baarini. Sai osta ka Volvo 740le ja 940le. Alates aastast 1989 oli see standardvarustuses. Sel autol on viit eri tüüpi mootoreid. 2.0 L B200ET turbo; 2.0 L B204FT/GT turbo DOHC; 2.3 L B230FT/FT+ turbo 2.8 L B280F V6 ja 2.4 L D24TIC I6 turbodiesel Euroopasse tulid vaid Peugeot-Renault V6-d ja diiselmootorid, Itaaliasse jäi 2,0 turbo ja Ameerikasse 2,3 liitrised turbod.

Mida oled remontinud ja vahetanud?

Oli võimalus saada mõistliku hinnaga esituled Rootsist. Vahetasin esituled, sest ees olid Ameerika tuled, mis näitavad ühte punkti ja ei valgusta üldse. Euroopa tuledel on kahed kaugtuled, H4 + H1 ja lisakaugtulede lülitamiseks tuleb lisada relee. Tagatuled panin samuti uued. Kõrvalistuja pingi reguleerimise lüliti oli katki, tellisin USAst, aga olin kärsitu ja tegin ise korda. Õlilekked olid õlijahuti vahelt. Määrdunud juhiistet olen kõvasti paremaks saanud, viisin CarSmarti puhastusse, seal hoiatati, et ei saa päris puhtaks. Seejärel puhastasin ise ühe kemikaaliga. Veel vahetan A-piilarite polstrid ära, vasaku tiiva pealt koorus lakk ja selle värvisime üle.

Kuidas on lood juppidega, kas neid saab hõlpsasti?

Volvo 780 paljusid juppe on lootusetu leida, isegi kui raha on. Rootsi eBayst ka ei leia ja esitulesid on saada lootusetu. Sel Volvo 760 põhjale ehitatud autol on kaks põlvkonda: esimene kuni 1988 ja sealt edasi teine põlvkond. 1988. aastal tuli sõltumatu vedrustus ja sellele pole juppe saada. Taga on Nivomat amordid, 500 eurot tükk. Muud sillapuksid on ka kallid. Uurisin esiklaasi saadavust, helistasin viide klaasifirmasse, kusagilt ei saa. Saksast ja Poolast ehk saaks 400 euroga, aga küsimus on transpordis – kas võetakse kergesti purunev kaup peale, kas jõuab tervelt siia. Volvo on justkui lastekodulaps, müüdi Fordile, hiljem hiinlastele, neid ei huvita heritage, varuosade tugi on vilets.

Mida ütled neile, kes sellist autot ihaldavad?

Nagu ikka, tuleb leida võimalikult hea isend! Minu 1991. aasta sõiduk oli aasta-pooleteiseselt toodud Ameerikast, Soomes oli autol kaks omanikku. Auto läbisõit on 196 000 miili ja see on parim, mis ma selle raha eest sain. V6 ei soovita mootori poolest. Eks nad ka kestaksid, aga iga 5000 tagant tuleb õli vahetada, kui seda tehtud ei ole, on halvasti. Vaatasin ise ka Saksast 2,8 liitrist autot, et turbomootor peale tõsta, juhtmestikuga on sel juhul suurem töö, aga auto ei ole seejärel ju originaal enam! Kõike saab teha, aga kas on mõtet.

P.S. Ma olen seda teemat 7 aastat tagasi korra käsitlenud, klõpsa

http://forte.delfi.ee/news/auto/klassika-ammust-aega-eestis-elav-volvo-780-bertone-on-kui-vana-mehe-maserati?id=44933783 

Related posts