Volkswagen T3 California tunnistati klassikuks

Stiilne matkabuss T3 California sai 30 aastaseks ja tunnistati klassikuks. Wroomer vaatas koos Volkswageni klubiga Eestis ringi ja leidis mehe, kelle töökoja õu oli täis erinevaid “volkareid” ja kelle garaažis leidus ka telgiks tõstetava katusega matkabuss Westfalia T3.

Hiljuti tunnistati Volkswageni matkabuss California klassikaliseks autoks, kuna tema tootmise algusest on möödas 30 aastat. Seda matkabussi ehitas alguses Westfalia-Werke. Ehitamine sai alguse 1950tel, kui Saksas baseeruvad Briti väed soovisid bussi, kus saaks elada, töötada ja ööbida. Selleks sai Volkswageni T1 ja Westfalia hakkas ametliku partnerina valmistama Wolfsburgi sõidukitest matkabusse. Westfalia on tegelikult väga vana firma, juba 1844. aastast valmistab see hobuvankreid kaupade veoks. Viimase majandussurutise aegu ostis DaimlerChrysler Westfalia endale ja turule tulid matka-Mercedesed, Dodge’id, aga ka Fiatid ja Opelid. 2011. aastast kuulub Westfalia Rapido Group’ile.

Californial ja Westfalial on väikesed erinevused

Uurisime Eesti Volkswageni klubist, kas siinmail leidub mõnda sõitvat Californiat. Ikka leidub! Vastutulelik Marje Aasmets juhatas meid kiirelt ja lahkesti Busnesti ehk kaunimalt nimetades Bussipesa juurde, kus meid võttis vastu Tõnis Venek. Busnest restaureeris Eestis toimetava norralase Volkswagen T3 Westfalia, mis peaaegu et ongi California.

“Californiatel on Werstfaliatega võrreldes pisierinevused. Näiteks vastav kiri “otsa ees”, erilise mustriga sisu, U-kujuline paneel katuse esiservas, plastikust kaitserauad, autol on katuseluuk ja ta näeb veidi edevam välja,” räägib Tõnis Venek.

Poola töökoda ja kaks sulanud kolbi

Venek tutvus kord norralasega, kel oli õlle juurde rääkida järgmine lugu: mees sõitis oma 1987. aasta Westfaliaga ümber Botnia lahe, jõudis Poola ja seal viskas autol sinise suitsu tagant välja. Poola töökoda kirtsutas nina ja soovitas auto romulasse viia, see soovitus aga vihastas norralast hingepõhjani. Vaat, et oleks poolakale kallalegi läinud! Hiljem selgus, et läbi Oslo (!) Eestisse jõudnud bussil oli kaks kolbi ära sulanud.

Gaasipliit, külmik, päikesepaneel ja Fiamma varikatus

Tõnis Venek koos kolleegiga tegi bussi kolm aastat tagasi korda, see sai uue 1,9 liitrise diiselmootori, keret keevitati usinalt, värviti originaalvärvi ja kõik, mis oli kulunud, asendati. Bussi juba varustuses olevale gaasipliidile, külmikule, 55-liitrisele veepaagile ja kraanikausile lisandus 250 W päikesepaneel tarbeakude laadimiseks ning küljele kinnitati Fiamma varikatus. Tõsteti vedrustust ja pandi alla äkilisemad veljed-rehvid. Ka Recaro esiistmed osutusid sobilikeks. “Käigukast on samuti ümber ehitatud, viienda käigu hammasrattad vahetasime, et saaks sõita 90ga madalamate pööretega ja kuluks vähem kütust,” selgitab Tõnis Venek.

Bussi mahub sõitma, magama ja sööma vähemalt neli inimest. Ülemine magamiseks mõeldud “riiul” avatakse bussi seisuajal ja see meenutab veidike telki ning on mõeldud leebema kliimaga paikades ööbimiseks.

Bussipesa kui Volkswagenite reservaat

Bussipesa vana kalatööstuse territooriumil näeb välja nagu tõeline klassikaliste Volkswagenite reservaat. Siin on hulk busse ja loomulikult paar põrnikat. Üks, tuntud kunstniku oma, valmib mais. Venek ütleb, et Bussipesa sai nime töökojas valitseva pisukese segaduse tõttu: tuli tuttav, kes ütles, et siin on ussipesa. Seepeale Tõnis Venek parandas, et ikka Bussipesa. Reservaadi lähistel leidub nn. savimägi, millest tagaveoga Westfalia muretult üles rühkis.

VW California matkaautosid on müüdud ligi 160 000

Kolme aastakümne jooksul on müüdud 157 500 nelja põlvkonna California matkaautot ning 2015. aastal turule tulnud T6 müüdi 2017. aastal rekordilised 15 155 sõidukit.

Tänapäevaseid mudeleid ühendab esimese põlvkonna T3ga üks oluline detail: avatav katus. Nii moodustub telk, millel kõrgust peaaegu kaks meetrit.

California lugu algas juba 1988. aastal eritüüpi matkaautost, mille aluseks on T3 matkaautode põlvkond. Californiat esitleti Essenis toimunud üritusel Caravan Show.

Atraktiivne hind ja nutikad lahendused

Oma esimese California ostmisel said kliendid valida ühe värvi kahest: pastellvalge või tumepunase (Marsala Red). Sisekujundus oli lahendatud valgetes ja hallides toonides, sõidukitesse olid paigaldatud erikujundusega köögiseadmed. Matkaauto hind oli 39 900 Saksa marka. California atraktiivne hind, nutikad lahendused ja väikebussi vastupidavad tehnoseadmed tagasid mudeli konkurentsitu müügiedu, esimesel aastal müüdi neid 5000. Edaspidi sai Californiast iseseisev sõidukimudel, mis hõlmas erimudelite seeriat, vaid kolme aasta pärast sõitis neid teedel juba 22 000.

Welcome to the Hotel California

1990. aasta augustis toimus üleminek mudelilt T3 mudelile T4. Seni neli aastakümmet tagarattaveolisena vuranud tarbesõiduki insenerid paigutasid “mõned sõidukiosad” lihtsalt ümber: mootor tuli ette ja sõiduk sai esiveoliseks. See muutis kujustust, vedrustust, mootorit ja salongi mahtu. Oluliselt suurem ruum saavutati eelkõige matkaauto tagaosas. Lisaruumi kasutus oli mudelis Volkswagen California T4 puhul paremini lahendatud kui üheski teises selleaegses matkaautos. Reklaamloosungiks valiti „Hotell California. Vaikne asukoht, mugav sisustus ja garanteeritud panoraamvaade“, taustaks Eaglesi laul ja West Hollywoodi hotell, millest too kuulus laul inspireeritud oli. California T4 müüdi 2003. aastaks ligi 39 000.

T5 müüdi 55 000 tükki

Mudel T5 kergitas kompaktsete matkaautode mugavustaset oluliselt. Ka selles California versioonis kasutati originaalmudeli uuenduslikku ruumilahendust. 2015. aastaks olid California T5 soetanud umbes 55 000 matkasõpra.

Veel enne 2015. aasta lõppu tuli turule California T6. Arvukate juhiabisüsteemide ja maksimaalse ühenduvusega uus mudel vaatas matkaautode tulevikku. Ka sellest Californiast sai enimmüüdud mudel ning 2017. aastal müüdud 15 155 sõidukit tähistab ühe aasta jooksul registreeritud uue seeriamudeli müügirekordit.

 

Related posts